Latvijas Alkohola nozares apvienība uzsāk tirgotāju izglītošanas kampaņu par atbildīgu alkoholisko dzērienu pārdošanu

 Publicēts: 29.11.2019. 13.01


Apakšsadaļu izvēlne

Latvijas Alkohola nozares apvienība (LANA) kopā ar Valsts policiju (VP), Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un Latvijas Tirgotāju asociāciju (LTA) uzsāk sociālās atbildības kampaņu tirgotājiem par atbildīgu alkoholisko dzērienu pārdošanu Latvijā. Kā liecina Valsts policijas apkopotie dati, 2018. un 2019. gadā pieaudzis to pārkāpumu skaits, kas saistīti ar alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un elektronisko smēķēšanas ierīču uzpildes tvertņu pārdošanu nepilngadīgajiem.

Valsts policija 2018. gadā fiksējusi 283 Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 155. panta 3. daļas, proti, par alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai elektronisko smēķēšanas ierīču uzpildes tvertņu pārdošanu nepilngadīgajiem,  pārkāpumus, kas ir par 97 pārkāpumiem vairāk nekā 2017. gadā. Savukārt 2019. gada pirmajos sešos mēnešos fiksēti jau 160 šādi pārkāpumi.

“Zināms, ka alkohols negatīvi iespaido cilvēka rīcību un spēju kontrolēt notiekošo, tas paver iespējas iekulties nepatikšanās, nonākt konflikta situācijās, apdraudēt savu veselību. Mums ir jāaizdomājas, kāds paraugs esam saviem bērniem, ko mēs varam darīt, lai nepieļautu, ka bērns brīvi iegādājas un lieto alkoholu, vēlāk nokļūstot bīstamās situācijās. Tas attiecas ne tikai uz tiem pieaugušajiem, kuri mēdz iegādāties nepilngadīgajiem alkoholiskos dzērienus, bet arī uz tirgotājiem un pārdevējiem. Tā ir pieauguša cilvēka atbildība, nepieļaut situāciju, ka bērns var iegādāties alkoholu. Ja pieaudzis cilvēks rīkotos atbildīgi, tad mums nebūtu jāsaskaras ar situācijām, ka jau pusaudža vecumā jāsāk runāt par atkarībām no alkohola,” norāda Andis Rinkevics, Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks.

“Valsts policijas statistika un LANA iekšējās kontroles rezultāti arvien uzrāda pārkāpumus alkoholisku dzērienu pārdošanā mazumtirdzniecībā. Tuvojas svētku laiks un mēs vēlamies to izmantot, lai atgādinātu tirgotājiem par atbildīgu alkoholisko dzērienu pārdošanu. Pircēju izskats var būt maldinošs – salīdzinoši bieži alkoholiskos dzērienus cenšas iegādāties nepilngadīgas personas. Alkoholisko dzērienu aprites likums paredz, ka, iegādājoties alkoholu, personai līdz 25 gadu vecumam ir pienākums uzrādīt personu apliecinošu dokumentu. Tāpat mazumtirgotājam jānodrošina, lai mazumtirdzniecībā tieši iesaistītie darbinieki ne retāk kā reizi mēnesī tiktu instruēti par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības noteikumiem. Informatīvas kampaņas, kas pievērstu uzmanību dokumentu pārbaudei pirkuma nodoma brīdī, cenšamies īstenot vismaz reizi divos gados. Šogad esam izvēlējušies pastiprināti strādāt ar mazajiem veikaliem,” uzsver Dāvis Vītols, LANA izpilddirektors.

Visbiežāk alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības licenci anulē vai tirdzniecības vietu slēdz tādos gadījumos, kad uzņēmums nesniedz VID nodokļu vai informatīvās deklarācijas, tas ir, nesadarbojas ar VID. Nereti tiek konstatēti alkoholisko dzērienu pārdošanas pārkāpumi, tajā skaitā, par alkohola pārdošanu bez dokumentu pārbaudes personām, kuras jaunākas par 18 gadiem. Visos šādu pārkāpumu gadījumos Valsts policija un pašvaldību policija nosūta informāciju VID, kas, savukārt, aicina konkrēto uzņēmuma vadītāju uz pārrunām, taču licence tiek anulēta, ja alkohols nepilngadīgām personām tiek pārdots atkārtoti gada laikā. VID informācija liecina, ka 2018. gadā par dažādiem normatīvo aktu pārkāpumiem anulētas 182 alkoholisko dzērienu un alus mazumtirdzniecības licences. Savukārt, 2019. gada deviņos mēnešos – 124 licences.

“Alkoholisko dzērienu tirdzniecība nepilngadīgām personām tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem pārkāpumiem, jo tas ir sociālais jautājums un skar visu sabiedrību – ne velti atkārtota pārkāpuma gadījumā licences anulēšana ir obligāta sankcija. VID konsultē alkohola mazumtirgotājus, iesaka uzņēmumu vadītājiem dažādus iekšējās kontroles mehānismus, taču vislielākā loma tomēr gulstas uz pašu uzņēmēju pleciem, kā nodrošināt, lai pārdevēji pārliecinātos par alkohola pircēju pilngadību,” skaidro Baiba Šmite-Roķe, Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes preču aprites daļas vadītāja.

2019. gada oktobrī LANA sadarbībā ar “Norstat Latvija” veica sabiedriskās domas pētījumu*, lai noskaidrotu jauniešu pieredzi iegādājoties alkoholiskos dzērienus dažādās tirdzniecības vietās Latvijā. 88% respondentu norāda, ka, iegādājoties alkoholiskos dzērienus, viņiem lūdz uzrādīt personu apliecinošus dokumentus. 33% respondentu norāda, ka esot nepilngadīgam, viņiem izdevies iegādāties alkoholiskos dzērienus. Visbiežāk alkoholiskos dzērienus, esot nepilngadīgiem, aptaujātie respondenti iegādājušies mazajos piemāju veikalos (64%) un lielveikalos (17%), kā arī specializētajos alkoholisko dzērienu veikalos (9%).

"Pārdevēji kļuvuši nevērīgāki, ko izraisa vispārējais atbildības trūkums. Tam savukārt par cēloni ir milzīgais kadru trūkums tirdzniecībā. Lai palīdzētu tirgotājiem ievērot alkohola tirdzniecības likumu un izvairīties no provokācijām ar nepilngadīgajiem, LTA atbalsta kampaņu un kopā ar LANA ir izveidotas speciālas uzlīmes, kas jau pie veikala ieejas brīdinās par alkohola tirdzniecības aizliegumu nepilngadīgajiem. Arī katrai pārdevējai tiks piešķirta kampaņas nozīmīte “Es nepārdodu tiem, kam nav 18!”," atklāj Henriks Danusēvičs, Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents.

LANA sadarbības ar kampaņas partneriem nodrošinās tirgotājus un to pārstāvjus ar informatīviem izdales materiāliem, kā arī ilustratīviem video par atbildīgu alkoholisko dzērienu tirdzniecību.

*Aptauja tika veikta sadarbībā ar “Norstat Latvija”, laika posmā no šī gada 23. līdz 24. oktobrim, kopumā tiešsaistē aptaujājot 300 jauniešus vecumā no 18–25 gadiem.


Par LANA

LANA izveidota 2013. gada septembrī, apvienojoties līdzšinējām ražotāju un tirgotāju apvienībām un tādējādi kļūstot, par lielāko šīs nozares pārstāvi Latvijā. Šobrīd LANA apvienojušies vienpadsmit Latvijas lielākie nozares uzņēmumi: AS "Latvijas balzams", SIA "Liviko", SIA "Pernod Ricard Latvia", SIA "Balmerk Latvija", SIA "Prike Latvija", SIA "Drinks Distribution", SIA "Amber Distribution Latvia", SIA "Abavas dārzi", SIA "Kroņstrauts", SIA “Altia Latvia” un SIA “Coca-Cola HBC Latvia”, kā arī asociētais biedrs "Brown-Forman Corporation".

LANA ir Eiropas alkohola nozares asociācijas "Spirits Europe" pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis. Asociācija darbojas kā alkoholisko dzērienu industrijas eksperts, pārstāvot nozares kompāniju interešu atbalstu, un iestājas par atbildīgu un saprātīgu alkohola lietošanas vidi Latvijā.