Latvijas Republikas muitas kontroles punkts (turpmāk – MKP) nav uzskatāms par kompetento iestādi eksporta procedūras pieteikšanai, ja darījums, kas paredz preces izvešanu (eksporta darījums) no Savienības muitas teritorijas, ir noticis citā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstī, kurā ir nokārtotas preces izvešanai nepieciešamās darbības un formalitātes vai tās bija jānokārto atbilstošajā dalībvalstī (ņemot vērā preču specifiku).
Piemēram:
- ja darījums ir noticis citā ES dalībvalstī, eksporta pieteikšana jāveic eksporta darījuma noslēgšanas brīdī preču atrašanās vietas uzraudzības muitas iestādē (piemēram ražotāja vai pārdevēja reģistrācijas dalībvalstī)[1];
- transportlīdzekļu eksports jāpiesaka transportlīdzekļa reģistrācijas ES dalībvalstī.
Latvijas Republikas MKP kompetencē ir eksporta procedūras piemērošana precēm[2], ja izpildās vismaz viens no nosacījumiem, kas uzskaitīti zemāk.
- Eksportētājs (t.sk. trešo valstu personu fiskālais pārstāvis) ir reģistrēts Latvijas Republikā.
- Preces ir sagatavotas izvešanai no Savienības muitas teritorijas Latvijas Republikas teritorijā.
Darbībām, kuras tiek veiktas Latvijas Republikas teritorijā, ir jābūt reālām, nevis formālām, tām jābūt tādām, kas nepārprotami apliecina, ka preces eksportam ir sagatavotas Latvijas Republikā un pamato nepieciešamību eksportu pieteikt Latvijas Republikā.[3]
Piemēram, šādu darbību izpilde tiek uzskatīta par atbilstošo eksporta pieteikšanai Latvijas Republikas MKP, ja muitas iestādei iesniedz dokumentus par to izpildi:
- mazumtirdzniecības iepakojumu iepakošana kastēs;
- no citas ES dalībvalsts ievestu neiepakotu preču iepakošana, mazumtirdzniecības iepakojumos (nefasēto preču – lejamkravu un beramkravu – fasēšana mazumtirdzniecības iepakojumos (mucās, maisos, tvertnēs, kastēs));
- preču sagatavošana importam uz trešajām valstīm (akcīzes markas piestiprināšana, informatīva marķējuma piestiprināšana mazumtirdzniecības iepakojumam);
- preču eksporta darījums noticis Latvijas Republikas teritorijā (piemēram, prece tiek ražota, iegūta vai uzglabāta (pirms eksporta darījuma) Latvijas Republikas teritorijā, eksportētājs/pārdevējs/pircējs ir citas ES dalībvalsts persona, un preci, tai atrodoties Latvijas Republikas teritorijā, pārdot izvešanai uz trešo valsti);
- preces atkārtoti piesaka eksporta procedūrai, ja cita dalībvalstī noformētā eksporta deklarācija tiek atzīta par nederīgu vai, pamatojoties uz eksportētāja pieteikumu, tiek reģistrēts aizliegums izvest preces, ņemot vērā pārvadājuma laikā notikušo starpgadījumu (bojāta daļa no preces, iepakojums), un preces atkārtoti tiek sagatavotas eksportam Latvijas Republikā (pārpakotas, šķirotas). Minētajos gadījumos persona informē par eksporta deklarācijas numuru (MRN).
Izvešanai citā ES dalībvalstī sagatavoto preču kā kravas turpmākā apstrāde Latvijas Republikas teritorijā netiek uzskatīta par atbilstošo darbību eksporta pieteikšanai Latvijas Republikas muitas iestādē.
Piemēram:
- preču pārkraušana (kastes, paletes u.c.) no viena transportlīdzekļa uz citu (t.sk. mainot transporta veidu, piemēram, autotransports – dzelzceļa transports);
- preču (kravas) svēršana, iepakojumu pārbaude vai skaitīšana;
- papildu transportēšanas aprīkojuma pievienošana iepakojumam – paletes, plēve, stiprinājumi;
- ekspeditoru pakalpojumu sniegšana;
- pakalpojumi eksporta deklarācijas sagatavošanai un iesniegšanai;
- atbilstības pārbaude starp dokumentos norādīto un faktisko informāciju.
Piesakot eksporta procedūru, eksporta deklarācijai jāpievieno visi norādītie dokumenti[4], kas apliecina, ka preces ir sagatavotas un iekrautas eksportam Latvijas Republikas teritorijā esošajā vietā (turpmāk 2.punktā – eksporta sagatavošanas vieta):
2.1. starptautiskais pārvadājuma dokuments (CMR, SMGS), kurā kā preču iekraušanas vieta ir norādīta eksporta sagatavošanas vieta (precīzi norādīta adrese);
2.2. starp eksportētāju un personu, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, noslēgtais glabājuma līgums[5]vai līgums par konkrētiem kravas apstrādes pakalpojumiem;
2.3. dokumenti (piemēram, bankas maksājumu uzdevums, proforma rēķins, rēķins u.c.), kas apliecina uzglabāšanas un kravas apstrādes pakalpojumu samaksu vai apstiprinājumu, ka samaksa tiks veikta;
2.4. personas, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, akti par preču pieņemšanu uzglabāšanai, un iekšzemes (ES) pārvadājuma dokumenti preču ievešanai eksporta sagatavošanas vietā – CMR vai cits transporta dokuments;
2.5. personas, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, akti par darbu izpildi un preču izsniegšanu pārvadājumam (iekraušanas akts).
Ja 2.2. apakšpunktā minētie līgumi nav noslēgti rakstveidā (piemēram, noslēdzot mutisku vienošanos), deklarētājs ir tiesīgs pievienot deklarācijai eksportētāja sagatavotu un personas, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, apstiprinātu informatīvo vēstuli par mutvārdos noslēgto līgumu. Vēstulē norāda:
- līguma priekšmetu – sniegtie pakalpojumi, pakalpojumu sniegšanas vieta un laiks, samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem kārtība;
- līguma spēkā esības termiņu.
Ja atbilstoši personas, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, iekšējiem normatīvajiem aktiem vai saskaņā ar noslēgto līgumu nav paredzēts sagatavot 2.4. vai 2.5. apakšpunktā norādīto aktu, deklarētājs ir tiesīgs pievienot deklarācijai personas, kura sniedz eksportētajam pakalpojumus eksporta sagatavošanas vietā, sagatavotu informatīvu vēstuli, kurā norāda šādu informāciju:
- saņemtās (izkrautās) un izsniegtās (iekrautās) preces;
- preču saņemšanas, uzglabāšanas vai kravas apstrādes pakalpojumu vieta un laiks;
- sniegtie kravas apstrādes pakalpojumu (ja ir sniegti);
- transportlīdzekļu reģistrācijas numuri, saņemot un izvedot preces.
Deklarētājs ir tiesīgs pievienot eksporta deklarācijai papildus arī citus dokumentus, kas deklarētāja ieskatā apliecina, ka preces izvešanai no ES ir sagatavotas Latvijas Republikas teritorijā.
Civiltiesisko darījumu ietvaros eksportētājs var uzdot pārvadātājam, kravas ekspeditoram u.c. personai veikt darbības, kas saistītas ar preču sagatavošanu izvešanai (piemēram, nodrošināt eksporta kravas iepakošanu un konsolidāciju, transportu, samaksas veikšanu par kraušanas pakalpojumiem utt.), t.sk. nosakot pilnvarotās personas tiesības nodot minēto darbību izpildi trešajai personai. Līdz ar to līgums par eksportētājam sniegtajiem pakalpojumiem var tikt noslēgts arī starp personu, kura faktiski sniedz šādus pakalpojumus, un pārvadātāju, kravas ekspeditoru vai citu personu, kuru eksportētājs ir atbilstoši pilnvarojis (uzdevis veikt vai nodrošināt minētās darbības).
Minētajos gadījumos, lai apliecinātu, ka preces ir sagatavotas un iekrautas eksportam eksporta sagatavošanas vietā, papildus eksporta deklarācijai jāpievieno dokuments (līgums vai pilnvara), ar kuru eksportētājs ir uzdevis pārvadātājam vai citai personai veikt darbības, kas saistītas ar preču sagatavošanu eksportam.
Papildus atgādinām, ka saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa[6] 15. panta 1. punktu, ja minētie dokumenti nav pievienoti, piesakot eksporta procedūru, deklarētājam tie ir jāiesniedz eksporta muitas iestādei (EMDAS AES) MKP norādītājā termiņā vai ir jāpiesaka dokumentu iesniegšanas termiņa pagarinājums (norāda pamatojumu pagarinājumam un dokumentu iesniegšanas termiņu). .
- Tas ir noteikts normatīvajos aktos vai muitas atļaujā (MKP ir kompetents administratīvu iemeslu dēļ):
3.1. preču izvešanai ar stacionārajām transporta iekārtam (elektrība, dabasgāze);
3.2. centralizētā muitošana, ieraksts deklarētāja reģistros.
- MKP ir muitas iestāde robežšķērsošanas vietā – ja preču vērtība nepārsniedz3 000 eiro vienam sūtījumam un vienam deklarētājam un uz tām neattiecas aizliegumi vai ierobežojumi.
- Deklarētājs ir Latvijas Republikā reģistrēta persona, ar kuru eksportētājs ir noslēdzis vienošanos par noteiktas eksporta līguma daļas izpildi (eksportētāja apakšuzņēmējs), piemēram, preču komplektēšanu, savienošanu. Piesakot eksporta procedūru, deklarētājam elektroniski ir jāpievieno eksporta deklarācijai starp līdzējiem noslēgtais uzņēmuma līgums un akts par izpildītiem darbiem. Par apakšuzņēmēju netiek uzskatīta persona, kura saskaņā ar noslēgto pilnvarojuma līgumu (līguma priekšmets ir citas personas pārstāvēšana normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildei) vai pilnvaru pārstāv vai sniedz eksportējam pārstāvja pakalpojumus valsts iestādēs, t.sk. muitas formalitāšu kārtošanā (piemēram, sagatavo un iesniedz deklarācijas).
Ja uzņēmuma līgums nav noslēgts rakstveidā (piemēram, noslēdzot mutisku vienošanos), deklarētājs ir tiesīgs pievienot deklarācijai eksportētāja sagatavotu un eksportētāja apakšuzņēmēja apstiprinātu informatīvu vēstuli par noslēgto līgumu. Minētajā vēstulē norāda:
- līguma priekšmetu – sniegtie pakalpojumi, pakalpojumu sniegšanas vieta un laiks, samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem kārtība;
- līguma spēkā esības termiņu.
- Latvijas Republikā reģistrēts eksportētājs (pamatotos gadījumos, piemēram, ja tiek pārvietota lielgabarīta krava, dzīvie dzīvnieki) ir saskaņojis (iesniegums Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā) ar preču atrašanās vietas MKP preču uzrādīšanu un eksporta deklarācijas iesniegšanu, lai gan eksportētāja pamatdarbības vietai ir noteikts cits kompetentais MKP.
- Eksporta procedūru piesaka precēm atkārtoti un izpildās visi minētie nosacījumi:
- preču izvešana bija aizliegta Latvijas Republikas izvešanas muitas iestādē citu transportlīdzeklī esošo preču dēļ (izvešanai aizliegtās preces bija norādītas citā eksporta deklarācijā vai eksporta deklarācijas citā preču pozīcijā);
- noraidītais eksporta pārvadājums tiek atkārtoti sagatavots izvešanai no Savienības muitas teritorijas Latvijas Republikas teritorijā (preces pārkrauj citā transportlīdzeklī vai veic eksportam aizliegto preču izkraušanu no transportlīdzekļa);
- procedūru piesaka robežšķērsošanas vietas muitas iestādē, kura aizliedza preču izvešanu, – ja preces atkārtoti sagatavo izvešanai atbilstošās muitas iestādes teritorijā (saskaņojot darbus ar MKP) vai šādos MKP: Šķirotavas MKP 0207, Rīgas brīvostas MKP 0210, Lidostas MKP 0240, Ventspils ostas MKP 0311, Liepājas ostas MKP 0411, Rēzeknes 2 MKP 0742, Daugavpils preču stacijas MKP 0816.
Šādos gadījumos deklarētājam papildus dokumentiem, kas nepieciešami eksporta procedūras piemērošanai, elektroniski eksporta deklarācijai ir jāpievieno:
- starptautiskais pārvadājuma dokuments (CMR, SMGS), kurā kā preču iekraušanas vieta ir norādīta eksporta sagatavošanas vieta (precīzi norādīta adrese);
- dokuments, kurā norādīts, ka preces tiek atkārtoti deklarētas eksportam, iemesli iepriekšējo eksporta deklarāciju noraidīšanai un iepriekšējo deklarāciju numuri.
Eksportētājam, deklarētājam, kā arī pārstāvim pirms preču izvešanas no Savienības muitas teritorijas rūpīgi jāizvērtē gan sadarbības partneri, gan jānoskaidro, vai attiecībā uz konkrēto preču apriti nav noteikti kādi ierobežojumi vai aizliegumi (t.sk. pret Krieviju vai Baltkrieviju vērsto sankciju ietvaros). VID Integrētā tarifa vadības sistēmā (ITVS) ir iegūstama informācija par ES un nacionālajā līmenī noteiktajiem ārējās tirdzniecības pasākumiem, t.sk. sankcijām.
Ja muitas iestāde, pārbaudot eksporta deklarāciju, konstatē, ka eksporta deklarācijai elektroniski nav pievienoti 2., 5., 6. vai 7. punktā norādītie dokumenti (ja MKP jāuzskata par kompetento iestādi atbilstoši 2., 5., 6. vai 7.punktam), muitas amatpersona EMDAS paziņo deklarētājam par nepieciešamību 3 stundu laikā pievienot šādus dokumentus.
Muitas iestāde, konstatējot, ka neizpildās 1.-7.punktā norādītie nosacījumi (MKP nav kompetents eksporta piemērošanai) vai eksporta deklarācijai 3 stundu laikā elektroniski nav pievienoti pieprasītie dokumenti, noraida EMDAS eksporta deklarāciju.
[2] Komisijas 2015.gada 24.novembra Īstenošanas regulas (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu, 221. panta 2. punkts.