Elektroniskās deklarēšanas sistēma

 Publicēts: 08.02.2017. 15.41


Apakšsadaļu izvēlne

Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) ir drošs un ērts veids, kā fiziskām un juridiskām personām iesniegt visas nodokļu un informatīvās deklarācijas, kā arī VID adresētus iesniegumus. Papildus dokumentu iesniegšanai EDS piedāvā arī tiešsaistes pakalpojumus – elektronisko algas nodokļu grāmatiņu, izziņas publiskajiem iepirkumiem un dažāda veida pārskatus ar VID rīcībā esošajiem datiem, piemēram, informāciju par nodokļu nomaksas stāvokli. EDS ir bezmaksas pakalpojums un nodrošina datu drošību un precizitāti, kā arī taupa laiku.

Informācija par EDS tehniskajām prasībām un datu drošību.


KĀ KĻŪT PAR EDS LIETOTĀJU?


  • Ar www.latvija.lv autentificēšanās iespējām - internetbanka, eID, eParaksts
    • Lai reģistrētos par EDS lietotāju tiešsaistē bez VID starpniecības, ir iespējams izmantot kādu no www.latvija.lv piedāvātajām autentificēšanās iespējām – internetbanku, elektronisko identifikācijas karti (eID) vai drošu elektronisko parakstu (eParakstu). Reģistrācijas brīdī tiek piešķirtas tiesības pārstāvēt sevi kā fizisku personu, kā arī jebkuru juridisku personu, kurā lietotājs pēc VID datiem ir amatpersona vai pilnvarotā persona. Šo metodi var izmantot ne tikai EDS lietotāja reģistrācijai, bet arī kā regulāru autentifikācijas līdzekli sistēmas izmantošanai. Pieslēgties EDS.


  • Ar VID piešķirto lietotājvārdu un paroli
    • Ja nav iespējams izmantot kādu no www.latvija.lv piedāvātajām reģistrācijas un autentifikācijas iespējām, VID var piešķirt Jums lietotāja vārdu un paroli EDS lietošanai.
       

      1.solis - dokumentu sagatavošana
       

      Jāaizpilda iesniegums par VID informācijas sistēmas lietotāju (-iem), norādot šādu informāciju:

      • EDS klientu – juridisku vai fizisku personu, par kuru tiks iesniegti dokumenti;
      • tiesību pārvaldnieku – lietotāju, kurš varēs gan strādāt sistēmā patstāvīgi, gan rediģēt savas un citu lietotāju tiesības un iestatījumus (ir iespējami vairāki tiesību pārvaldnieki);
      • EDS lietotāju – fizisku personu, kura strādās sistēmā tiesību pārvaldnieka piešķirto tiesību ietvaros;
      • IP adresi – neobligāts lauks, kurā norāda IP adresi vai IP adreses masku, ja ir nepieciešamība ierobežot konkrēta lietotāja pieeju EDS tikai no viena datora vai viena tīkla datoriem.

       

      Lai kļūtu par Akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmas (EMCS) lietotāju, jāaizpilda iesniegums par elektronisko administratīvo dokumentu un citu ziņojumu iesniegšanu EMCS

      Lai kļūtu par muitas informācijas sistēmu lietotāju, jāaizpilda iesniegums par VID muitas informācijas sistēmas lietotāju saraksta noteikšanu un papildu vienošanās.


      2.solis - dokumentu iesniegšana
       
      Sagatavotos dokumentus Jūs varat iesniegt jebkurā Jūsu dzīvesvietai vai darba vietai tuvāk esošajā VID klientu apkalpošanas centrā.

      3.solis - lietotājvārda un sākotnējās paroles saņemšana no VID
       

      Iesniedzot iesniegumu papīra veidā un apliecinot savu identitāti (uzrādot pasi vai identifikācijas karti) kā paraksttiesīgai personai, VID piecu darba dienu laikā reģistrēs Jūs EDS un uz iesniegumā norādīto lietotāju elektroniskā pasta adresi nosūtīs lietotājvārdu un sākotnējo paroli. Saņemot lietotājvārdu un sākotnējo paroli, Jūs varēsiet uzsākt darbu EDS.

      (!) Svarīgi
      VID var atteikt pieņemt Jūsu iesniegumu, ja iesniegumā ir sniegta nepatiesa un/vai kļūdaina informācija, par to informējot Jūs rakstiski (pa pastu) vai elektroniski (pa elektronisko pastu uz Jūsu norādīto elektroniskā pasta adresi).


      NODERĪGI


      Līguma, papildu vienošanās un iesnieguma formas, kas paredzētas aizpildīšanai datorā, aizpildīšanai ar roku papīra formātā, kā arī speciālas dokumentu formas iesniegšanai ar virtuālo eParakstu, ir pieejamas sadaļā “Elektroniskās deklarēšanas sistēma/Iesniegumi un pilnvaras”.

      Papildu informācija par to, kā pirmo reizi pieslēgties EDS un piešķirt vai mainīt lietotāju tiesības, ir pieejama sadaļā “Elektroniskās deklarēšanās sistēma/Palīgmateriāli”.

  • Noderīgi padomi VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotājiem 
    • Ja atceramies, ka nemaz ne tik sen jebkura dokumenta iesniegšana Valsts ieņēmumu dienestā (VID) saistījās ar garām rindām un papīru kaudzēm, tad šobrīd VID uzturētajai EDS var pieslēgties ar jebkuru Latvijā atzītu elektroniskās identifikācijas sistēmu, piemēram, ar internetbanku vai drošu elektronisko parakstu.

      Taču, lai nerastos neveiklas situācijas, speciālisti gan uzņēmējiem, gan arī privātpersonām iesaka ņemt vērā vairākas vienkāršas lietas.

      1. Jāsakārto pieejas tiesības

      Sākot darbu, ir jāpārliecinās, ka ir pareizi noformēts EDS tiesību pārvaldnieks, amatpersonām ir automātiski piešķirtas tiesības parakstīt un iesniegt dokumentus sistēmā. Kā atzīst VID Nodokļu pārvaldes Informācijas sistēmu atbalsta daļas galvenais nodokļu inspektors Sergejs Ņikitjuks, tas ir svarīgi, ja uzņēmuma valdē darbojas vairāki cilvēki un katram ir ieplānota atbildība par konkrētu darbības jomu.

      Jāatceras, ka EDS klientam - tiesību pārvaldnieks, ir persona, kura nosaka citu lietotāju tiesības skatīties, labot un iesniegt dokumentus. Faktiski tas ir cilvēks, kurš visbiežāk izmanto EDS un kuram uzņēmuma īpašnieki un vadītāji uzticas, piemēram, grāmatvedis.

      *Valsts ieņēmumu dienests atgādina, ka no 2014 gada 1.jūnija EDS var būt vairāki EDS tiesību pārvaldnieki!*

      2. Jāpārliecinās, vai sagatavotās atskaites ir iesniegtas

      Ar EDS lielākoties patiešām strādā grāmatveži, kuri sagatavo un iesniedz VID nepieciešamos dokumentus, atzīst Latvijas Grāmatvedības ārpakalpojumu asociācijas valdes loceklis Raivo Pede. „Uzņēmuma vadītājam ir jāuzticas savam grāmatvedim, pretējā gadījumā diezin vai vispār ir iespējams produktīvs darbs,” skaidro Raivo Pede.

      Tomēr tas nenozīmē, ka pirms dokumentu parakstīšanas un iesniegšanas nebūtu vēlams pārliecināties, ka tie ir sagatavoti korekti, proti, ir vērts pārskatīt svarīgākos skaitļus. Tāpat jāpārliecinās, ka dokumenti patiešām ir iesniegti.

      Sergejs Ņikitjuks atzīst, ka reizēm tikai pēc tam, kad VID sāk izteikt brīdinājumus par savlaicīgi neiesniegtām atskaitēm, atklājas, ka tās no klienta puses sistēmā ir glīti sagatavotas un pārbaudītas, taču nav iesniegtas, tāpēc vienmēr ir jāpārbauda „Dokumenta statuss” EDS sadaļā „Dokumenti”.

      3. Jānorāda korekta kontaktinformācija

      EDS šobrīd ir svarīgs saziņas kanāls starp VID un nodokļu maksātājiem, tādēļ sistēmas lietotājam ir vērts pa laikam pārliecināties, ka sistēmā ir norādīta precīza kontaktinformācija, it īpaši - pareiza un aktuāla e-pasta adrese. Pretējā gadījumā diemžēl mēdz būt arī tā, ka VID nodokļu maksātājam ilgāku laiku sūta vēstules ar aicinājumiem, atgādinājumiem, taču tās tā arī nesasniedz adresātu un tas beidzas ar soda piemērošanu par nesadarbošanos ar VID.

      4. Var pārliecināties, ka nodokļu atvieglojumi ir piemēroti pareizi

      Ikvienam algotu darbu strādājošajam cilvēkam ir vērtīgi zināt, ka EDS var ne vien iesniegt gada ienākumu deklarāciju un algas nodokļa grāmatiņu, bet arī ikvienā brīdī pārliecināties par to, cik pareizi viņam tiek piemēroti nodokļu atvieglojumi, vai un kā par viņu veikti nodokļu maksājumi no darba devēja puses u.c. svarīgu informāciju. To var uzzināt, ieskatoties savā algas nodokļu grāmatiņā, EDS sadaļā „Sākums” vai apskatoties EDS sadaļu „Pārskati”.

      Ir pašsaprotami, ka pirms deklarāciju iesniegšanas cilvēki prasa padomu vai nu tuvumā esošam grāmatvedim, vai arī lūdz palīdzību VID klientu konsultantiem. Raivo Pede atgādina, ka gada ienākumu deklarācijas iesniegšana šobrīd patiešām ir pavisam vienkārša, taču, ja tiek plānots kāds nopietns darījums, tad gan būtu vērts pakonsultēties ar grāmatvedi, vai un kā šādā gadījumā pareizi maksājami nodokļi.

      5. Var pārbaudīt atskaišu iesniegšanas grafiku

      Savukārt grāmatvežiem, kas strādā ar vairākiem uzņēmumiem, noderīgs šķiet deklarāciju un nodokļu maksājumu kalendārs, kas ir ērti izvietots EDS sākumlapā, lai nodokļu maksātājs nepalaistu to garām, jo, protams, vienlaikus ir grūti paturēt prātā neskaitāmus atskaišu iesniegšanas grafikus.

      Ikgadējo konferenci „Grāmatvedības forums”, kurā finanšu profesionāļi apspriež aktualitātes un meklē praktiskus risinājumus, organizē „BIG event” sadarbībā ar „SEB banku” un Latvijas Republikas grāmatvežu asociāciju. Atbalsta: Nacionālā informācijas aģentūra LETA, „Visma”, „Kapitāls”, „Prike”, kā arī „Bellevue Park Hotel Riga”.


Pieslēgties EDS