Muitas maksājumu atmaksāšana
Pārmaksāto muitas maksājumu atmaksa nodokļu maksātājam tiek veikta saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 28.pantā noteikto.
Nodokļu maksātājam ir tiesības pieprasīt pārmaksāto muitas maksājumu atmaksāšanu vai novirzīšanu kārtējo nodokļu maksājumu segšanai triju gadu laikā pēc konkrētā nodokļa likumā noteiktā maksāšanas termiņa.
Pārmaksātās nodokļu summas pēc nodokļu maksātāju pamatota iesnieguma iesniegšanas VID un pēc VID pārbaudes novirzāmas nokavēto vai kārtējo nodokļu maksājumu segšanai vai atmaksājamas 15 dienu laikā, ja konkrēto nodokļu likumi neparedz citu atmaksāšanas laiku un kārtību.
VID ir tiesības pārmaksātās nodokļu summas bez nodokļu maksātāja iesnieguma vispirms novirzīt nokavēto nodokļu un ar tiem saistīto maksājumu segšanai.
Papildu informāciju par muitas maksājumu atmaksāšanu lūdzam skatīt šeit.
Ievedmuitas nodokļa atmaksāšana un atbrīvojums no pienākuma to maksāt
- Normatīvie akti
-
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 9.oktobra Regulas Nr.952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – SMK), 116.-121.panti;
- Komisijas 2015.gada 24.novembra Īstenošanas regulas Nr.2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – IA), 172.-181.panti, A pielikums;
- Komisijas 2015.gada 28.jūlija Deleģētās regulas Nr.2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem (turpmāk – DA), 92.-102.panti, A pielikums.
-
- Kādos gadījumos var saņemt nodokļu atmaksu?
-
SMK pants
Nosacījums
Iniciators
Termiņš
pieteikuma iesniegšanai
116.panta pirmā punkta
a) apakšpunkts
117.pants
Pārmaksāts ievedmuitas nodoklis, proti, izlaišanas brīdī būtu jāmaksā mazāka nodokļa summa, nekā aprēķināts muitas deklarācijā vai līdzvērtīgā dokumentā (piemēram, retrospektīvi iesniegts preferenciālais izcelsmes sertifikāts, pieteikta tarifu kvota, samazināta maksājamā cena u.c.).
Komersants vai muita
3 gadi no muitas parāda paziņošanas dienas
116.panta pirmā punkta
b) apakšpunkts
118.pants
Precēm ir trūkumi vai tās neatbilst līguma nosacījumiem, un importētājs no tām atteicies, izņemot, ja preces pirms izlaišanas nav pārbaudītas vai to trūkumi ir ņemti vērā darījumā un nosakot cenu, vai preces pēc to ievešanas ir pārdotas (precēm izlaišanas brīdī bija trūkumi; tās nav izmantotas un nemainītā veidā izvestas atpakaļ).
Komersants
1 gads no muitas parāda paziņošanas dienas
116.panta pirmā punkta
c) apakšpunkts
119.pants
Kompetentās iestādes pieļāvušas kļūdu, kā rezultātā sākotnēji paziņotā muitas parāda summa ir zemāka par faktiski maksājamo (arī eksporta valstī nepareizi izdots sertifikāts, izņemot, ja tā izsniegšana balstīta uz eksportētāja nepatiesiem faktiem; ja parādnieks šo kļūdu normālos apstākļos nevarēja atklāt un ir rīkojies labticīgi, t.i., ja viņš var pierādīt, ka attiecīgo tirdzniecības darījumu laikā viņš ar pienācīgu rūpību ir veicis visu iespējamo, lai pārliecinātos, ka ir izpildīti visi preferenciālā režīma nosacījumi).
Komersants vai muita
3 gadi no muitas parāda paziņošanas dienas
116.panta pirmā punkta
d) apakšpunkts
120.pants
Taisnīguma dēļ, ja muitas parāds ir radies īpašos apstākļos, kuros parādniekam nevar piedēvēt ne krāpšanu, ne acīmredzamu nolaidību (ja no lietas apstākļiem ir skaidrs, ka parādnieks ir īpašā situācijā salīdzinājumā ar citiem uzņēmējiem, kas veic tādu pašu uzņēmējdarbību, un ka gadījumā, ja šādu apstākļu nebūtu, parādnieks nebūtu nelabvēlīgākā situācijā ievedmuitas nodokļa summas iekasēšanas dēļ).
Komersants vai muita
3 gadi no muitas parāda paziņošanas dienas
116.panta pirmā punkta otrā daļa
148.pants (DA)
Deklarācijas anulēšana:
- ja preces bija jādeklarē citai muitas procedūrai, bet tās kļūdas dēļ ir deklarētas muitas procedūrai, kas rada muitas parādu;
- ja preces citu preču vietā kļūdas dēļ ir deklarētas muitas procedūrai, kas rada muitas parādu;
- ja uz distances līguma pamata iegādātas preces (pasta sūtījumi) ir nosūtītas atpakaļ;
- ja preces kļūdaini deklarētas vairāk nekā vienā deklarācijā;
- ja ar atpakaļejošu spēku piešķirta atļauja izmantot procedūru ar saimniecisku ietekmi.
Komersants vai muita
90 dienas no deklarācijas pieņemšanas dienas
-
- Kā pieteikties nodokļu atmaksai?
-
Kopējās datu prasības attiecībā uz pieteikumiem noteiktas DA A pielikumā un īpašas datu prasības attiecībā uz pieteikumu par ievedmuitas vai izvedmuitas nodokļa summu atmaksāšanu vai atbrīvojumu no tām noteiktas DA A pielikuma VIII sadaļas I nodaļā "Kopējās datu prasības attiecībā uz pieteikumiem un lēmumiem".
Datu prasības attiecībā uz pieteikumiem DA A pielikumā, kā arī formāti un kodējumi IA A pielikumā attiecās gan uz pieteikumiem, kas iesniegti, izmantojot elektroniskus datu apstrādes līdzekļus, gan uz papīra formas pieteikumu (DA A pielikuma 4.punkts un IA A pielikuma 3.punkts).
Izmantojot Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS), pieteikums tiks izveidots un pēc aizpildīšanas iesniegts automātiski.
Pieteikumā obligāti norādāmie dati ir uzskaitīti DA A pielikumā - Kopējās datu prasības attiecībā uz pieteikumiem un lēmumiem.
-
Īpaši nosacījumi nodokļu atmaksai
- Preču uzrādīšana
- Preču pārvešanas ierobežojums
- Muitas formalitāšu nokārtošana
-
- Atsevišķas preces detaļas vai sastāvdaļas
- Atkritumi un lūžņi
- Eksports vai iznīcināšana bez muitas uzraudzības
-
- Pieteikuma iesniedzējs iesniedz muitas dienestam, kura kompetencē ir pieņemt lēmumu, pierādījumus, kas vajadzīgi, lai noteiktu, vai preces, par kurām tiek pieprasīta atmaksāšana vai atbrīvojums, atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
- Pieteikuma iesniedzējs iesniedz muitas dienestam, kura kompetencē ir pieņemt lēmumu, visus dokumentus, kas apliecina attiecīgo preču Savienības preču muitas statusu vai kas satur informāciju, kas apstiprina attiecīgo preču Savienības preču muitas statusu, ar kuru minētās preces var būt izvestas no Savienības muitas teritorijas, vai iesniedz visus pierādījumus, kurus minētais muitas dienests uzskata par nepieciešamiem, lai pārliecinātos, ka attiecīgo dokumentu nevar izmantot vēlāk saistībā ar precēm, kas tiek ievestas Savienības muitas teritorijā.
- izvešanas apliecinājums, kas minēts IA 334.pantā;
- tādas procedūras muitas deklarācijas oriģināls vai apliecināta kopija, kas saistīta ar muitas parāda rašanos;
- ja vajadzīgs – tirdzniecības vai administratīvi dokumenti, kuros iekļauts to preču pilns apraksts, kuras tika uzrādītas kopā ar attiecīgās procedūras muitas deklarāciju vai muitas deklarāciju par eksportu no Savienības muitas teritorijas, vai muitas deklarāciju, kas sagatavota par precēm galamērķa trešā valstī.
- ziņojums ai deklarācija par iznīcināšanu, ko sagatavojušas iestādes, kuru uzraudzībā preces iznīcinātas, vai šāda ziņojuma, vai deklarācijas apliecināta kopija;
- apliecinājums, ko sagatavojusi persona, kura ir pilnvarota apliecināt iznīcināšanu, kam pievienoti pierādījumi par šīs personas pilnvarām.
-
Lēmumu pieņemšana, pārvaldība, anulēšana, atcelšana, grozīšana
- Pieteikuma pieņemšanas un pārbaudes termiņš
-
- Lēmuma pieņemšanas termiņš
-
- Lēmuma stāšanās spēkā
-
Ja vien lēmumā vai tiesību aktos muitas jomā nav noteikts citādi, lēmums stājas spēkā dienā, kad pieteikuma iesniedzējs to saņem vai kad uzskata, ka viņš to ir saņēmis. Pieņemto lēmumu izpildi muitas dienesti nodrošina no minētās dienas (SMK 22.panta 4.punkts).
-
- Lēmuma spēkā esamība
-
Ja vien tiesību aktos muitas jomā nav paredzēts citādi, lēmums ir spēkā bez termiņa ierobežojumiem (SMK 22.panta 5.punkts).
Izņemot gadījumus, kad lēmuma spēkā esamība attiecas tikai uz vienu vai vairākām dalībvalstīm, lēmumi, kas saistīti ar tiesību aktu muitas jomā piemērošanu, ir spēkā visā Savienības muitas teritorijā (SMK 26.pants).
Personas tiesības būt uzklausītam pirms nelabvēlīga lēmuma pieņemšanas.
Pirms tāda lēmuma pieņemšanas, kas nelabvēlīgi ietekmētu pieteikuma iesniedzēju, muitas dienesti pieteikuma iesniedzējam dara zināmu pamatojumu, kādēļ tie ir paredzējuši pieņemt šo lēmumu, kā arī dod viņam iespēju noteiktā laikposmā no dienas, kurā viņš saņēmis minēto paziņojumu vai kad uzskata, ka viņš to ir saņēmis, izteikt savu viedokli.
Pēc šā laikposma beigām pieteikuma iesniedzējam piemērotā veidā paziņo par lēmumu (SMK 22.panta 6.punkts).
Personai nelabvēlīga lēmuma pārsūdzības tiesības
Lēmumā, kas nelabvēlīgi ietekmē pieteikuma iesniedzēju, sniedz tā pamatojumu un norāda uz pārsūdzības tiesībām, kas paredzētas SMK 44.pantā (SMK 22.panta 7.punkts).
-
- Lēmuma turētāja pienākumi
- Lēmuma pārvaldība
-
- Labvēlīga lēmuma anulēšana
-
- lēmumu pieņēma, pamatojoties uz nepatiesu vai nepilnīgu informāciju;
- lēmuma turētājs zināja vai viņam būtu bijis jāzina, ka informācija ir nepatiesa vai nepilnīga;
- ja informācija būtu bijusi patiesa vai pilnīga, lēmums būtu bijis citāds.
Lēmuma turētājam paziņo par lēmuma anulēšanu. Anulētais lēmums nav spēkā no dienas, kad tas sākotnēji bija stājies spēkā, ja vien lēmumā saskaņā ar tiesību aktiem muitas jomā nav norādīts citādi (SMK 27.pants).
-
- Labvēlīga lēmuma atcelšana vai grozīšana
-
Muitas dienesti labvēlīgu lēmumu atceļ vai groza, ja gadījumos:
- nav bijuši izpildīti vai vairs netiek izpildīti viens vai vairāki no minētā lēmuma pieņemšanas nosacījumiem, vai
- pēc lēmuma turētāja pieteikuma.
Ja nav paredzēts citādi, labvēlīgu lēmumu, kas adresēts vairākām personām, var atcelt vienīgi attiecībā uz personu, kas nepilda kādu no pienākumiem, kuru tai uzliek minētais lēmums. Lēmuma turētājam paziņo par lēmuma atcelšanu vai grozīšanu.
Ja vien lēmumā vai tiesību aktos muitas jomā nav noteikts citādi, lēmums stājas spēkā dienā, kad pieteikuma iesniedzējs to saņem vai kad uzskata, ka viņš to ir saņēmis.
Tomēr izņēmuma gadījumos, ja to prasa lēmuma turētāja likumīgās intereses, muitas dienesti līdz 1 gadam var atlikt termiņu, kad atceļ lēmumu vai stājas spēkā tā grozījumi. Minēto termiņu norāda attiecīgajā atcelšanas vai grozīšanas lēmumā (SMK 28.pants).
Lēmumi, kas pieņemti bez pieteikuma (pēc muitas iestādes iniciatīvas):
Izņemot gadījumus, kad muitas dienests darbojas kā tiesu iestāde, SMK 22.panta 4., 5., 6. un 7.punktu, 23.panta 3.punktu, 26., 27. un 28.pantu piemēro arī muitas dienestu lēmumiem, kas pieņemti bez attiecīgās personas iepriekšēja pieteikuma (SMK 29.pants).
-