- Starptautiskās uzņēmumu grupas pārskats
-
Informācijas apmaiņa ar starptautisku uzņēmumu grupu pārskatiem
Latvija ir Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Pārskatāmības un informācijas apmaiņas Globālā foruma dalībniece kopš 2012.gada un ESAO dalībvalsts - kopš 2016.gada 1.jūlija.
2014.gadā Latvija ir pievienojusies ESAO Daudzpusējai Konvencijai par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā, kas veicina starptautisko sadarbību un nodrošina informācijas apmaiņas veikšanu atbilstoši ESAO starptautiskajam informācijas apmaiņas standartiem.
2016.gadā ESAO izstrādāja un apstiprināja Pārskata par katru valsti ziņošanas prasības, kuru mērķis ir automātiska informācijas apmaiņa starp valstu nodokļu administrācijām par starptautisku uzņēmumu grupu (SUG) pārskatiem, kuros tiktu iekļauta informācija par sastāvā esošajiem uzņēmumiem un to finanšu rādītāju sadalījumu pa jurisdikcijām.
Pirmā informācijas apmaiņa ar SUG pārskatiem tika uzsākta 2018.gadā par 2016.taksācijas gadu.Likumdošana
Likums "Par Konvenciju par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā";
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta devītā daļa;
SUG pārskata ziņošanas prasības
Latvijas Republikā pienākums sagatavot un iesniegt pārskatu ir Latvijas nodokļu rezidentam, ja tas ir grupas mātes uzņēmums un grupas konsolidētais apgrozījums taksācijas gadā ir vienāds vai lielāks par 750 miljoniem eiro. Ja grupas mātes uzņēmuma nodokļu rezidence ir valsts, ar kuru Latvijai nav tiesiska pamata informācijas apmaiņai vai ja grupas mātes uzņēmums nominē to kā pārskata sniedzošo vienību, tas iesniedz pārskatu Latvijā.
SUG pārskats ir jāiesniedz 12 mēnešu laikā no attiecīgā taksācijas gada beigām, izmantojot veidlapu Elektroniskās deklarēšanas sistēmā sadaļā Dokumenti -> Citi dokumenti -> Starptautiskas uzņēmumu grupas pārskats par katru valsti.
Ja pārskata sagatavošanai izmanto atsevišķu subjektu gada pārskatus, visas summas izsaka euro atbilstoši vidējam maiņas kursam attiecīgajā gadā, ko norāda arī pārskata III daļā.
Latvijas nodokļu rezidentam, kura SUG mātes vai aizstājējmātes uzņēmumam ir pienākums sniegt pārskatu savā jurisdikcijā, ir pienākums sniegt Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par pārskata sniedzošo vienību – nosaukumu, identifikācijas numuru, rezidenci nodokļu vajadzībām un taksācijas gadu, par kuru tiks sniegts pārskats. Paziņojums ir sniedzams brīvā formā līdz tekošā taksācijas gada pēdējai dienai, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
Pārskatā iekļauto informāciju Valsts ieņēmumu dienests izmanto, lai izvērtētu augsta līmeņa transfertcenu riskus un citus riskus, kas saistīti ar Latvijas Republikā maksājamo nodokļu bāzes samazināšanu un peļņas novirzīšanu, tostarp, lai izvērtētu risku, ka starptautiskas uzņēmumu grupas dalībnieki neievēro piemērojamo transfertcenu tiesisko regulējumu, un, ja nepieciešams, lai veiktu atbilstošu ekonomisko un statistisko analīzi, kā arī nodokļu kontroles pasākumos saistībā ar pārbaudēm par starptautiskas uzņēmumu grupas transfertcenu noteikšanu vai citiem nodokļu jautājumiem.
-
- Divpusējie un daudzpusējie līgumi
- Nodokļu konvencijas
-
Līgumi par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu
(Kas ir nodokļu konvencija un kāda ir tās būtība?)Pieņemts
Stājas spēkā
Albānija 21.02.2008 10.12.2008 Amerikas Savienotās Valstis 15.01.1998 30.12.1999 Apvienotie Arābu Emirāti 11.03.2012 11.06.2012 Armēnija 15.03.2000 26.02.2001 Austrija 14.12.2005 16.05.2007 Azerbaidžāna 03.10.2005 19.04.2006 Baltkrievija 07.09.1995 01.01.1997 Beļģija 21.04.1999 07.05.2003 Bulgārija 04.12.2003 18.08.2004 Čehija 25.10.1994 01.01.1996 Dānija 10.12.1993 01.01.1994 Dienvidkoreja 15.06.2008 26.12.2009 Francija 14.04.1997 01.05.2001 Grieķija 27.03.2002 07.03.2005 Gruzija 13.10.2004 04.04.2005 Gruzija - protokols, ar ko groza Latvijas - Gruzijas 13.10.04. nodokļu konvenciju 29.05.2012 27.11.2012 Honkonga 13.04.2016 24.11.2017 Horvātija 19.05.2000 27.02.2001 Igaunija 11.02.2002 21.11.2002 Indija 18.09.2013 28.12.2013 Islande 19.10.1994 01.01.1996 Itālija 21.05.1997 16.06.2008 Izraēla 20.02.2006 13.07.2006 Īrija 13.11.1997 18.12.1998 Japāna 18.01.2017 05.07.2017 Kanāda 26.04.1995 01.01.1996 Katara 26.09.2014 01.06.2015 Kazahstāna 06.09.2000 02.12.2002 Kipra 24.05.2016 27.10.2016 Kirgīzija 07.12.2006 04.03.2008 Krievija 20.12.2010 06.11.2012 Kuveita 09.11.2009 25.04.2013 Ķīnas Tautas Republika 07.06.1996 27.01.1997 Ķīnas Tautas Republika - protokols, ar ko groza Latvijas - Ķīnas 07.06.96. nodokļu konvenciju 24.08.2011 19.05.2012 Lielbritānija 08.05.1996 30.12.1996 Lietuva 17.12.1993 30.12.1994 Luksemburga 14.06.2004 14.04.2006 Maķedonija 08.12.2006 25.04.2007 Malta 22.05.2000 24.10.2000 Maroka 24.07.2008 25.09.2012 Meksika 20.04.2012 02.03.2013 Melnkalne 22.11.2005 19.05.2006 Moldova 25.02.1998 01.01.1999 Nīderlande 14.03.1994 29.05.1995 Norvēģija 19.07.1993 01.01.1994 Polija 17.11.1993 30.11.1994 Portugāle 19.06.2001 07.03.2003 Rumānija 25.03.2002 28.11.2002 Serbija 22.11.2005 19.05.2006 Singapūra 06.10.1999 18.02.2000 Singapūra - Otrais protokols, ar ko groza Latvijas - Singapūras 06.10.99. parakstīto nodokļu konvenciju 20.04.2017 03.08.2018. Slovākija 11.03.1999 12.06.2000 Slovēnija 17.04.2002 18.11.2002 Somija 23.03.1993 01.01.1994 Spānija 04.09.2003 14.12.2004 Šveice 31.01.2002 18.12.2002 Šveice - protokols, ar ko groza Latvijas - Šveices 31.01.02. nodokļu konvenciju 02.11.2016 03.09.2018. Tadžikistāna 09.02.2009 29.10.2009 Turcija 03.06.1999 23.12.2003 Turkmenistāna 11.09.2012 04.12.2012 Ukraina 21.11.1995 01.01.1997 Ungārija 14.05.2004 22.12.2004 Uzbekistāna 03.07.1998 23.10.1998 Vācija 21.02.1997 26.09.1998 Vjetnama 19.10.2017 06.08.2018 Zviedrija 05.04.1993 01.01.1994
-
- Administratīvās palīdzības līgumi nodokļu jomā
-
VID noslēgtie savstarpējās administratīvās palīdzības līgumi saskaņā ar divpusējajām nodokļu konvencijām par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu Latvija - Islande Latvia - Iceland Latvija-Austrālija Latvia-Australia Latvija-Nīderlande
Latvija-Lietuva-Igaunija
Latvija-Amerikas Savienotās Valstis
Latvija-Kanāda Latvia-Canada
-
- FATCA
-
FATCA informācijas apmaiņa
2014.gada 27.jūnijā starp Latvijas Republikas valdību un Amerikas Savienoto valstu valdību tika noslēgts līgums par starptautisko nodokļu pienākumu izpildes uzlabošanu un likuma par ārvalstu kontu nodokļu pienākumu izpildi (FATCA) ieviešanu (turpmāk – FATCA līgums).
Latvijas finanšu iestādēm, kuras atbilst FATCA līgumā norādītajai finanšu iestādes definīcijai, līdz katra gada 31.jūlijam, kas seko pārskata periodam, ir jāsniedz Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) datus par Amerikas Savienoto valstu (turpmāk – ASV) rezidentu finanšu kontiem FATCA XML ziņojumu veidā (Ministru kabineta 2015.gada 24.marta noteikumu Nr.134 “Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienestam sniedz informāciju likumā "Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumu par starptautisko nodokļu pienākumu izpildes uzlabošanu un likuma par ārvalstu kontu nodokļu pienākumu izpildi (FATCA) ieviešanu" noteikto prasību izpildes nodrošināšanai” 5.punkts).
VID piecu darbdienu laikā pēc Latvijas finanšu iestādes pieprasījuma nodrošina WEB servisa lietotāja tiesību piešķiršanu Latvijas finanšu iestādei (MK noteikumu Nr.134 4.punkts). Lietotāja autentifikācijas process FATCA datu iesniegšanai VID.
Likumdošana
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta ceturtā daļa.
Kredītiestāžu likuma 63.panta pirmā daļa 112. punkts.
FATCA ziņojumu tehniskās prasības
FATCA ziņojuma datnes nosaukums jāveido saskaņā ar sekojošu struktūru: Datums, Universālā koordinētais laiks (turpmāk - UKL) zīmogs un sūtītāja GIIN (ASV piešķirtais Globālais starpnieka identifikācijas numurs ( FATCAEntitySenderId)) jeb UTC_FATCAEntitySenderId.zip.
Kurā:
Laika zīmoga formāts ir GGGGMMDDTssmmssmsmsmsZ,
GGGG - gads,
MM - mēnesis,
DD - diena,
T - burts, kas atdala laiku no datuma,
ss - stundas (24 stundu formātā),
mm - minūtes,
ss - sekundes,
msmsms - milisekundes,
Z - UKL apzīmējums.
Piemēram, 20191016T063116402Z_ZJXIXC.99999.SL.428.zip.
FATCA ziņojumu formātam ir jāatbilst ASV Iekšējā Ieņēmumu dienesta mājas lapā publicētai FATCA XML shēmai.
FATCA ziņojumu formāts ir saistošs gan ziņojumiem, kas satur informāciju par kontiem, par kuriem jāsniedz ziņojums, gan nulles ziņojumiem. Pārskata periodā finanšu iestāde sagatavo FATCA ziņojumu vienas XML datnes formātā. Ziņojums jebkurā citā formāta netiks pieņemts un tiks noraidīts.
Lai pārliecinātos, ka Jūsu sagatavotais FATCA XML ziņojums atbilst FATCA XML ziņojuma tehniskajām prasībām, iesakām izmantot šādu ASV Iekšējā Ieņēmumu dienesta publiski pieejamo informāciju:
Vēršam uzmanību, ka sākot ar 2017.gada 1.janvāri VID ir iesniedzami FATCA XML ziņojumi, kuri sagatavoti atbilstoši FATCA XML shēmas 2.0 versijai.(!) Finanšu iestādei ir jāpārliecinās, ka FATCA XML ziņojums satur tikai vienu GIIN (ASV piešķirtais Globālais starpnieka identifikācijas numurs) numuru. FATCA XML ziņojumi, kas satur divus un vairāk GIIN numurus netiks pieņemti un tiks noraidīti.
Ziņojuma ieraksta identifikatoram DocRefID jābūt aizpildītam formātā “ReportingGIIN>.<UniqueValue”, kur < ReportingGIIN > ir ASV Iekšējā ieņēmumu dienesta piešķirtais identifikācijas numurs un <UniqueValue> ir unikāla burtu un ciparu kombinācija, kura nedrīkst būt īsāka par 21 un garāka par 200 simboliem.
Ziņojuma ieraksta identifikator DocRefID drīkst saturēt latīņu alfabēta burtus un tā pirmā daļa (ReportingGIIN) drīkst saturēt simbolu “.”, bet otrā daļa (UniqueValue) simbolu “-“. Ja ziņojuma ieraksta identifikators DocRefID saturēs neatļautas rakstu zīmes un simbolus, ziņojums tiks noraidīts.
Lai iepazītos ar jaunajām DocRefID sagatavošanas prasībām, kas publicētas ASV Iekšējā Ieņēmumu dienesta mājas lapā, lūdzam spiest šeit
FATCA XML ziņojumu kļūdas
Gadījumā, ja ir konstatēts, ka FATCA XML ziņojumā norādītā informācija ir kļūdaina, nepilnīga vai citādi neatbilst FATCA līgumam, ASV Iekšējais Ieņēmumu dienests informē par to VID. VID pēc iespējas agrāk, bet ne vēlāk kā 20 darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas nosūta Latvijas finanšu iestādei ASV Iekšējo Ieņēmumu dienesta paziņojumu par nepieciešamajiem labojumiem, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk – EDS) (MK noteikumu Nr.134 13.punkts).
Nelielas un administratīvas kļūdas atbilstoši FATCA līgumam
ASV Iekšējais Ieņēmumu dienests informē VID, ja Latvijas finanšu iestādes FATCA XML ziņojumā ir konstatētas nelielas un administratīvas kļūdas.
Nelielu un administratīvu kļūdu piemēri:
- datu lauki ir tukši vai aizpildīti daļēji;
- izmantots neatbilstošs formāts;
- informācija ir bojāta.
Latvijas finanšu iestāde, saņemot informāciju no VID par kļūdām, atkārtoti 40 darbadienu laikā iesniedz pieprasīto vai laboto informāciju elektroniskā veidā, izmantojot WEB servisu, ja ASV Iekšējo ieņēmumu dienests paziņo par neatbilstībām FATCA XML shēmas prasībās, vai EDS, ja pieprasītā informācija iesniedzama rakstveidā (MK noteikumu Nr.134 14.punkts).Saskaņā ar FATCA līgumu, pieprasītās vai labotās informācijas nesniegšanas gadījumā, kā arī turpinot kļūdainas un nepilnīgas informācijas iesniegšanu, ASV Iekšējais Ieņēmumu dienests nelielas un administratīvas kļūdas var uzskatīt par ievērojamu neatbilstību (detalizēti skatīt zemāk sadaļā “Ievērojama neatbilstība atbilstoši FATCA līgumam”).
Detalizēts apraksts par kļūdas paziņojumos ietverto informāciju ir pieejams ASV Iekšējā Ieņēmumu dienesta mājas lapā publicētajā informācijā:
- International Compliance Management Model (ICMM) Notifications User Guide;
- FAQ - Biežāk uzdotie jautājumi saistībā ar ICMM.
(!) Ievērojot FATCA līguma nosacījumus, Latvijas finanšu iestādēm iesniedzot FATCA datus par 2017.gadu un turpmākiem gadiem, tiek noteikta obligāta prasība sniegt informāciju par katras norādītās ASV personas nodokļu maksātāja numuru.
Ievērojama neatbilstība atbilstoši FATCA līgumam
ASV Iekšējais Ieņēmumu dienests informē VID, ja ir konstatēts, ka, saistībā ar Latvijas finanšu iestādi, kurai būtu jāsniedz ziņojumi, pastāv ievērojama neatbilstība FATCA līgumam.
Ievērojamas neatbilstības piemēri:
- nekorektas informācijas par finanšu kontiem sniegšana ar nodomu;
- pieprasītās informācijas nesniegšana tīši vai nolaidības dēļ;
- neprecīzas vai nekorektas informācijas sniegšana par finanšu iestādi;
- atkārtota FATCA ziņojuma neiesniegšana vai sniegšanas termiņa atkārtota kavēšana.
Atbilstoši FATCA līguma nosacījumiem, ja Latvijas finanšu iestāde, kurai ir pienākums sniegt FATCA datus, neievēro FATCA ziņošanas prasības, maksājumiem no ASV uz attiecīgo finanšu iestādi tiks piemērots 30 % ieturējums.(!) ASV piešķirta nodokļu maksātāja numura (TIN) elementa neaizpildīšana ziņojumos ar ASV nodokļu maksātāja TIN netiks uzskatīta par ievērojamu neatbilstību FATCA ziņošanas prasībām, ja finanšu iestāde:
- uzrāda katra konta turētāja vai kontrolējušās personas, kuras TIN nav pieejams, dzimšanas datumu (fiziskajām personām);
- ik gadu pieprasa konta turētājiem, kuri nav snieguši informāciju par TIN, to sniegt;
- pirms ziņojuma iesniegšanas, veic elektronisku trūkstošo TIN meklēšanu.
Lai izprastu grūtības, ar kurām saskaras finanšu iestādes, iegūstot ASV TIN, ASV Iekšējais Ieņēmumu dienests ir izstrādājis kodus atbilstoši vairākiem scenārijiem. Finanšu iestādes var izmantot šos kodus, lai ziņojumā aizpildītu TIN lauku, tādējādi informējot ASV Iekšējo Ieņēmumu dienestu par iemesliem, kuru dēļ ASV TIN nav bijis pieejams.
Līdz šim, lai izvairītos no kļūdas paziņojuma, TIN elementu ziņojumā varēja aizpildīt ar deviņiem lielajiem A burtiem (t.i. AAAAAAAAA). Taču, sākot ar 2021. gadu, iesniedzot ziņojumus par 2020. taksācijas gadu, jebkurš no ziņojumā iekļautajiem kodiem ģenerēs kļūdas paziņojumu, informējot, ka ieraksts nav derīgs.
(!) Kodu izmantošana nav obligāta, un fakts, ka TIN elements ziņojumos aizpildīts ar kādu no šiem kodiem, pats par sevi negarantē, ka finanšu iestādei nepastāv risks tikt atzītai par tādu, kas neievēro ziņošanas prasības saskaņā ar FATCA līguma prasībām.
TIN elementa kodi un saistītie scenāriji:
222222222
Iepriekšpastāvējis privātpersonas konts, kam vienīgā norāde par saistību ar ASV ir norāde par ASV kā dzimšanas vietu.
Preexisting individual account with only U.S. indicia being a U.S. place of birth.
333333333
Jauns privātpersonas konts, kam (1) ir konstatēta norāde par ASV kā dzimšanas vietu, un (2) vai nu: (a) ir notikušas izmaiņas apstākļos, kuru dēļ konta atvēršanas brīdī sākotnēji iegūtais pašapliecinājums ir kļuvis nepareizs vai neuzticams, un jauns pašapliecinājums nav iegūts, vai nu kas (b) bijis zem konta dokumentēšanas un ziņošanas sliekšņa konta atvēršanas brīdī un pēc tam pārsniedzis slieksni, un pašapliecinājums nav iegūts.
New individual account that (1) has indicia of a U.S. place of birth, and (2) either: (a) has a change in circumstances causing the self-certification originally obtained at account opening to be incorrect or unreliable, and a new self-certification has not been obtained, or (b) was below the threshold for documenting and reporting the account at the time of account opening and subsequently exceeded the threshold, and a self-certification has not been obtained.
444444444
Iepriekšpastāvējis privātpersonas un uzņēmuma konts, kam (1) konstatēta norāde par saistību ar ASV, kas nav ASV kā dzimšanas vieta, un (2) vai nu (a) ir notikušas izmaiņas apstākļos, kuru dēļ sākotnēji iegūtais pašapliecinājums vai cita dokumentācija ir kļuvuši nepareizi vai neuzticami, un jauns pašapliecinājums vai cita dokumentācija nav iegūti, vai kas (b) bijis zem konta dokumentēšanas un ziņošanas sliekšņa konta atvēršanas brīdī un pēc tam pārsniedzis slieksni, un pašapliecinājums vai cita dokumentācija nav iegūti.
Preexisting individual and entity account that (1) has U.S, indicia other than a U.S. place of birth, and (2) either: (a) has a change in circumstances, causing the self-certification or other documentation originally obtained to be incorrect or unreliable, and a new self-certification or other documentation has not been obtained, or (b) was below the threshold for documenting and reporting the account at the time of account opening and subsequently exceeded the threshold, and a self-certification or other documentation has not been obtained.
555555555
Jauns privātpersonas vai uzņēmuma konts, kam (1) konstatēta norāde par saistību ar ASV, kas nav ASV kā dzimšanas vieta, un (2) vai nu: (a) ir notikušas izmaiņas apstākļos, kuru dēļ sākotnēji iegūtais pašapliecinājums vai cita dokumentācija ir kļuvuši nepareizi vai neuzticami, un jauns pašapliecinājums vai cita dokumentācija nav iegūti, vai kas (b) bijis zem konta dokumentēšanas un ziņošanas sliekšņa konta atvēršanas brīdī un pēc tam pārsniedzis slieksni, un pašapliecinājums vai cita dokumentācija nav iegūti.
New individual and entity account that has a U.S, indicia other than a U.S. place of birth, and (2) either: (a) has a change in circumstances causing the self-certification or other documentation originally obtained to be incorrect or unreliable, and a new self-certification or other documentation has not been obtained, or (b) was below the threshold for documenting and reporting the account at the time of account opening and subsequently exceeded the threshold, and a self-certification or other documentation has not been obtained.
666666666
Iepriekšpastāvējis uzņēmuma konts ar konta atlikumu, kas pārsniedz 1,000,000 USD un kura turētājs ir pasīvs ārvalsts uzņēmums, kas nav finanšu iestāde, attiecībā uz kuru nav iegūti pašapliecinājumi, un nav konstatēta ASV pazīme attiecībā uz tā kontrolējošām personām.
Preexisting entity account with account balance exceeding $1,000,000 held by a passive NFFE with respect to which no self-certifications have not been obtained, and no U.S. indicia have been identified in relation to its controlling persons.
777777777 Iepriekšpastāvējis konts, kad nav pieejams TIN un konts ir bijis neaktīvs, taču tā vērtība vai atlikums joprojām pārsniedz pārskata sniegšanas slieksni (angļu valodā šāds konts apzīmēts ar terminu “dormant account”). Definīciju skatīt Amerikas Savienoto Valstu Valsts Kases noteikumu 1.1471-4 paragrāfā (d)(6)(ii). For pre-existing accounts where there is no TIN available and the account has been dormant or inactive, but remains above the reporting threshold, also known as a “dormant account”. For reference, the U.S. defines “dormant account” in U.S. Treasury Regulations §1.1471-4(d)(6)(ii).
-
- CRS
-
Informācijas apmaiņa par nerezidentu finanšu kontiem (CRS)
Latvija ir Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Pārskatāmības un informācijas apmaiņas Globālā foruma dalībniece kopš 2012.gada un ESAO dalībvalsts - kopš 2016.gada 1.jūlija. 2014.gadā Latvija ir pievienojusies ESAO Daudzpusējai Konvencijai par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā, kas veicina starptautisko sadarbību un nodrošina informācijas apmaiņas veikšanu atbilstoši ESAO starptautiskajam informācijas apmaiņas standartiem.
2014.gadā ESAO izstrādāja un apstiprināja Globālo ziņošanas standartu (CRS), kura mērķis ir automātiska informācijas apmaiņa starp valstu nodokļu administrācijām par finanšu iestāžu rīcībā esošo informāciju par citu valstu rezidentu finanšu kontiem (patiesā labuma guvējs, procentu maksājumi, dividendes, konta atlikumi, ienākumi no apdrošināšanas produktiem, procenti no finansiālajiem ieguldījumiem). Informāciju sniedz gan par fiziskajām, gan arī juridiskajām personām (iekļaujot informāciju par trastiem un nodibinājumiem). Informācijas apmaiņa notiek vienu reizi gadā sākot ar 2017.gadu.
Globālais ziņošanas standarts Eiropas Savienības dalībvalstīs tiek ieviests, pamatojoties uz Padomes 2014.gada 9.decembra Direktīvu 2014/107/ES.
No 2016.gadā 1.janvāra Latvijas finanšu institūcijām ir pienākums identificēt kontu turētāju, kā arī kontu turētāju patiesā labuma guvēju nodokļu rezidences valsti, nodokļu maksātāja numuru un sākot ar 2017.gadu sniegt informāciju par ziņošanai pakļautajiem kontiem Valsts ieņēmumu dienestam Ministru kabineta 2016.gada 5.janvāra noteikumos Nr.20 “Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem” noteiktajā kārtībā.
Likumdošana
- Ministru kabineta noteikumi Nr. 450 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem"”
- Latvijas Republikas kompetentās iestādes un Turcijas Republikas kompetentās iestādes vienošanās par automātisku informācijas apmaiņu par finanšu kontiem
- Likums "Par Konvenciju par savstarpējo administratīvo palīdzību nodokļu jomā";
- Daudzpusējais kompetento iestāžu nolīgums automātiskajai informācijas apmaiņai par finanšu kontiem;
- Likuma “Par nodokļiem un nodevām” XII nodaļa;
- Ministru kabineta 2016.gada 5.janvāra noteikumi Nr.20 “Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr.20);
- Kredītiestāžu likuma 63.panta pirmā daļa 113.punkts;
- Grozījumu protokols Eiropas Kopienas nolīgumam, ar kuru nodrošina pasākumus, kas līdzvērtīgi tiem pasākumiem, kuri noteikti Padomes Direktīvā 2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par uzkrājumiem ar sekojošām jurisdikcijām: Andoras Firstiste; Lihtenšteinas Firstiste; Monako Firstiste; Sanmarīno Republika; Šveices Konfederācija;
CRS ziņošanas prasības
Sākot ar 2017.gadu Latvijas finanšu iestādes elektroniski iesniedz informāciju par citu iesaistīto valstu rezidentu finanšu kontiem Valsts ieņēmumu dienestā līdz pārskata periodam (kalendāra gads, par kuru sniedz informāciju) sekojošā gada 31. jūlijam (MK noteikumu Nr.20 62.punkts). Iesaistīto valstu saraksts publicēts MK noteikumu Nr.20 pielikumā.
Informācijas apmaiņa starp Valsts ieņēmumu dienestu un finanšu iestādēm notiek elektroniski, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta nodrošināto risinājumu, kas paredzēts automatizētai informācijas apmaiņai ar finanšu iestādēm tiešsaistes režīmā (WEB serviss) ESAO izstrādātajā datu apmaiņas formātā (CRS XML shēma), kas ir pieejams ESAO tīmekļvietnē (MK noteikumu Nr.20 60.punkts).
(!) Vēršam uzmanību, ka, sākot no 2021. gada 1. februāra, ziņojumu iesniegšanai jāizmanto ESAO tīmekļvietnē publicētā CRS XML shēmas versija 2.0
Lietotāja autentifikācijas process CRS datu iesniegšanai VID.
Valsts ieņēmumu dienests aicina iepazīties ar ESAO publicētajiem materiāliem par Globālo ziņošanas standartu:
- Globālais ziņošanas standarts;
- Komentāri par Globālo ziņošanas standartu;
- CRS XML shēmas lietotāju rokasgrāmata;
- Globāla ziņošanas standarta ieviešanas rokasgrāmata;
- FAQ - Biežāk uzdotie jautājumi saistībā ar Globālo ziņošanas standartu.
Latvijas finanšu iestādes sagatavo vienu ziņojumu par pārskata periodu par visām iesaistītajām valstīm vienas XML formāta datnes formātā (MK noteikumu Nr.20 64.punkts). Ziņojums jebkurā citā formātā netiks pieņemts un tiks noraidīts.
Ja Latvijas finanšu iestāde konstatē, ka fiziskās personas finanšu konta turētājs vai pasīva nefinanšu juridiskā veidojuma finanšu konta turētāja patiesais labuma guvējs ir nodokļu rezidents vairākās iesaistītajās valstīs, atbilstoši CRS XML shēmas lietotāja rokasgrāmatā 14.lapaspusē noteiktajām prasībām, finanšu iestāde sniedz informāciju par finanšu kontu attiecībā uz katru iesaistīto valsti atsevišķi – vienam finanšu kontam norādot visu konta turētāju un/vai patiesā labuma guvēju rezidences valstu kodus (ResCountryCode) atsevišķi (MK noteikumu Nr.20 66.punkts). Papildus vēršam uzmanību, ka informācija ir iesniedzama vienas XML formāta datnes formātā, tas ir, no Latvijas finanšu iestādēm ir sagaidāms viens CRS XML ziņojums vai CRS XML nulles ziņojums. Lai gūtu sapratni par XML shēmas struktūru informācijas nodošanai VID, lūdzam skatīt CRS XML ziņojuma un nulles ziņojuma paraugu. Vēršam uzmanību, ka VID nosūtāmajā CRS XML ziņojumā un nulles ziņojumā sūtītājvalsts (TransmittingCountry) un saņēmējvalsts (ReceivingCountry) laukā jābūt norādītam “LV”.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši CRS XML shēmas versijai 2.0 ziņojumā shēmas versijas atribūts turpmāk ir obligāts, tam jāsatur vērtība “2.0”. Tāpat ziņojuma veida identifikatora (MessageTypeIndic) lauka vērtība jānorāda obligāti. Savukārt laika zīmoga elementu (Timestamp) turpmāk iespējams aizpildīt arī formātā “YYYY-MM-DD'T'hh:mm:ss.nnn”, norādot milisekundes, piemēram:
2021-02-10T07:27:31.123Z
Latvijas finanšu iestādes piešķirtajam ziņojuma unikālajam identificējošajam numuram MessageRefID jābūt aizpildītam formātā “LV<YYYY>LV<UID>”, kur
<YYYY> ir gads, par kuru tiek ziņots un <UID> ir unikāls identifikators.
Ziņojuma unikālajam identificējošajam numuram jābūt vismaz 9 rakstzīmes garam. Ieteicams unikālo identifikatoru <UID> sākt ar ziņojumu iesniedzošās finanšu iestādes Latvijas nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu un aiz tā lietot burtu un ciparu kombināciju, kurš katram ziņojumam ir unikāls, piemēram:
MessageRefID: LV2016LV40000000001d9fb2b7c-cca0-4b67-9b27-12345e.Ziņojuma ieraksta identifikatoram DocRefID jābūt aizpildītam formātā “LV<YYYY><NMR><UID>”, kur <YYYY> ir gads, par kuru tiek ziņots,
<NMR> ir finanšu iestādes nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs un
<UID> ir unikāls identifikators.
DocRefID ieteicamā struktūra finanšu konta AccountReport ierakstā ir “LV<YYYY><NMR>AR<UIAR><UID>”, kur <UIAR> ir identifikators finanšu kontam (konta numurs), piemēram: ieraksta identifikators finanšu kontam - LV201640000000001ARLV29RBOS6016101234567cb32e361-de07-430b-b917-642dca1f49c4.
DocRefID ieteicamā struktūra Finanšu iestādes ReportingFI ierakstā ir “LV<YYYY><NMR>FI<NMR><UID>”, piemēram: ieraksta identifikators finanšu iestādei - LV201640000000001FI40000000001af713c1f-74ed-4bb3-b83e-d0d04acf3e7b.Gadījumā, ja finanšu iestādes rīcībā nav informācijas par citu iesaistīto valstu rezidentu finanšu kontiem, tā līdz pārskata periodam sekojošā gada 31. jūlijam iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā nulles ziņojumu (MK noteikumu Nr.20 69.punkts).
Ziņojumā norādāmais konta turētāja nodokļu maksātāja numurs (TIN), ir TIN, ko ir piešķīrusi ziņojamās personas rezidences valsts, nevis TIN, ko ir piešķīrusi valsts, kurā nerezidents ir konta turētājs (nav jāuzrāda Latvijas nodokļu maksātāja numurs). Ja iesaistītās valsts persona ir rezidents vairākās valstīs, finanšu iestāde norāda katru iesaistītās valsts personas TIN. Finanšu iestāde var ziņojumā nenorādīt konta turētāja TIN, ja:
- Attiecīgā iesaistītā valsts nav piešķīrusi TIN;
- Finanšu iestādes rīcībā nav personas TIN*.
Eiropas Savienības dalībvalstu TIN atbilstību ir iespējams pārbaudīt, izmantojot Eiropas Savienības TIN tiešsaistes pārbaudes moduli, saņemot apstiprinājumu, ka ievadītais TIN atbilst attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts TIN formātam (TIN struktūra un/vai sintakse ir derīga).
*Gadījumos, ja finanšu iestādei nav zināms personas TIN, to aizstāj ar numuru ar līdzvērtīgu identifikācijas pakāpi, piemēram, sociālās apdrošināšanas numuru vai identifikācijas kodu/numuru fiziskām/juridiskām personām.
CRS XML ziņojumu kļūdas
Vēršam uzmanību uz CRS XML shēmas lietotāju rokasgrāmatā norādītajiem iespējamo kļūdu piemēriem:
- konta numura IBAN un ISIN – tiem ir jāatbilst noteiktajam CRS XML shēmas formātam;
- konta bilance – tās vērtībai ir jābūt vienādai vai lielākai par nulli;
- slēgta konta bilance – vērtībai ir jābūt nullei, ja konts ir norādīts kā slēgts;
- personas vārda/nosaukuma tips – jāatbilst noteiktajai CRS XML shēmas lietotāju rokasgrāmatā norādītajai vērtībai;
- kontrolējošās personas nav jānorāda, ja konta turētāja tips ir CRS102 vai CRS103;
- kontrolējošās personas jānorāda tikai gadījumā, ja konta turētāja tips ir CRS101;
- personas dzimšanas datumam ir jābūt norādītam korekti, tas ir, dzimšanas datumam ir jābūt noteiktā intervālā (ne pirms 1900.gada un ne pēc tekošā gada).
(!) CRS XML ziņojumā jābūt aizpildītiem visiem obligātajiem un validējamiem laukiem, to vērtība nedrīkst būt tukša.Eiropas Savienības dalībvalstu un trešo valstu atkarīgās teritorijas
Saskaņā ar Eiropas Komisijas sniegto informāciju par Eiropas Savienības dalībvalstu atkarīgajām teritorijām, ir noteiktas sekojošas prasības attiecībā uz minēto teritoriju ISO kodu norādīšanu CRS ziņojumos:
Ziņojumā norādāmais ISO kods
FR
Gvadelupa
FR
Franču Gviāna
FR
Martinika
FR
Reinjona
FR
Senmartēna
FR
Majota
FR
Sentbartelemija
BL
Jaunkaledonija NC ES
Kanāriju salas
ES
PT
Azoru salas
PT
Madeira
PT
FI
Ālandu salas
FI
NL
Aruba
AW
Kirasaro
CW
Sintmārtena
SX
Bonaire, Sintēstatiusa, Saba
BQ
Informējam, ka 2016.gada 5.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr.20 "Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem" pielikums “Iesaistītās valstis un kontu kategorijas noteikšanas datums” uzskaita tikai iesaistītās valstis, neizdalot to autonomās administratīvās provinces, aizjūras reģionus u.c. piederīgās teritorijas.
Savukārt, minēto sarakstu ar iesaistītām valstīm un to autonomām administratīvām provincēm, aizjūras reģioniem u.c. piederīgām teritorijām, par kuru klientu finanšu kontiem ir nepieciešams sniegt informāciju, lūdzu skatīt Eiropas Padomes mājaslapas sadaļā par 127. Konvencijas par savstarpēju administratīvo palīdzību nodokļu jomā atrunām un deklarācijām šeit.
-
- Informācijas apmaiņa par ziņojamām pārrobežu shēmām
-
Informācijas apmaiņa par ziņojamām pārrobežu shēmām
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības nodokļu administrācijas ar informāciju, kas nepieciešama cīņai pret agresīvu nodokļu plānošanu, tika pieņemta Padomes 2018. gada 25. maija Direktīva (ES) 2018/822, ar ko attiecībā uz obligāto automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā saistībā ar ziņojamām pārrobežu shēmām groza Direktīvu 2011/16/ES (DAC6). Tā ir vērsta uz tādu shēmu apkarošanu, kuras ir izstrādātas, lai potenciāli savā labā izmantotu dažādu valstu regulējuma atšķirības, kuru rezultātā nodokļu maksātājs iegūst nodokļu priekšrocības, kādas parasti tieši nav paredzētas attiecīgo valstu regulējumā, kā arī tādu shēmu apkarošanu, kuru rezultātā attiecīgajam nodokļu maksātājam izdodas izvairīties no automātiskās informācijas apmaiņas par finanšu kontiem vai arī, izmantojot kuras, nodokļu maksātājam izdodas izvairīties no patiesā labuma guvēja norādīšanas. Ziņošana par iespējami agresīvām pārrobežu nodokļu shēmām un automātiskā informācijas apmaiņa sekmēs taisnīgu nodokļu vidi un godīgu konkurenci.Saskaņā ar 2020. gada 14. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām” automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām ar Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm Valsts ieņēmumu dienests veic viena mēneša laikā no tā ceturkšņa beigām, kurā informācija tika iesniegta. Attiecībā uz tirgojamām shēmām pirmā periodiskā ziņojuma sniegšanas termiņš iestājas 2021. gada 30. aprīlī.
Likumdošana
Lai izpildītu DAC6 prasības, Saeima pieņēmusi grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām” likuma 15.panta desmitajā daļā un Ministru kabinets izstrādājis 2020. gada 14. aprīļa Ministru kabineta noteikumus Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām”.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta desmitā daļa;
Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumi Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām”;
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām"
Ziņošanas prasības
Ziņojama pārrobežu shēma ir ikviena pārrobežu shēma, kurai ir vismaz viena no pazīmēm, kas norāda uz iespējamu agresīvu nodokļu plānošanu. Pienākums iesniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam par ziņojamām pārrobežu shēmām primāri ir starpniekiem (piemēram, nodokļu konsultantiem vai citiem shēmas izveidošanā, pārdošanā un ieviešanā iesaistītajiem), taču atsevišķos gadījumos ziņošanas pienākums var iestāties arī attiecīgajam nodokļu maksātājam, uz kuru attiecas pārrobežu shēma, piemēram, ja nav starpnieka, kam ir pienākums sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam, vai ja starpnieks ir zvērināts advokāts un informācijas sniegšana pārkāptu profesionālo noslēpumu.
Ziņojuma sagatavošanas un iesniegšanas kārtība
Starpnieks un attiecīgais nodokļu maksātājs ziņojumu par pārrobežu shēmu iesniedz VID, izmantojot veidlapu “Ziņojums par pārrobežu shēmu” Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) vai Valsts reģionālās attīstības aģentūras Valsts informācijas sistēmu savietotāja (VISS) datu izplatīšanas tīklu (DIT).
- DAC6 EDS ziņojuma elektroniskais formāts un tā XML shēmas apraksts
- DAC6 DIT XML shēmas struktūra
- DAC6 DIT XML elementu apraksts
DIT lietotāju jāpiesaka testa un produkcijas videi, nosūtot aizpildītu šeit atrodamo tiesību pieteikuma veidlapu VID, pēc kā VISS attiecīgās vides portālā jāpieprasa pieslēgšanu DIT kanāla versijai URN:IVIS:100001:CHA-VID_DAC6-v1-0-TYPE-DSK. Papildus informāciju par DIT kanālu, kā arī saistošo dokumentāciju DIT kanāla lietotāju izstrādātājiem skatīt šeit:- Datu apmaiņas izveides vadlīnijas un scenāriji
- Datu izplatīšanas tīkls
- VISS moduļu un portāla izstrāde: Dokumenti
- E-pakalpojumi: Administratīvie dokumenti
- Datu apmaiņa: Administratīvie dokumenti
Jautājumu gadījumā par DIT un VISS tehnoloģijām lūdzam sazināties ar Valsts Reģionālās Attīstības aģentūru:
Tālr. 66155505/ fakss 67079001
E-pasts: atbalsts [at] vraa.gov.lv
Ziņojumā obligāti iekļaujamā informācija:
Atbilstoši 2020. gada 14. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām” prasībām ziņojumā obligāti jāiekļauj šāda pamatinformācija:- starpnieku un attiecīgo nodokļu maksātāju identifikācija, tostarp vārds un uzvārds vai nosaukums, dzimšanas datums un vieta, nodokļu rezidence, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, ziņojumu sniedzošās personas loma saistībā ar pārrobežu shēmu un, ja attiecināms, attiecīgā nodokļu maksātāja saistītās personas identificējošā informācija;
- informācija par šo noteikumu 3. nodaļā minētajām pazīmēm, kurām pastāvot ir jāziņo par pārrobežu shēmu;
- kopsavilkums par ziņojamās pārrobežu shēmas saturu, tostarp tās vispārzināmais nosaukums (ja tāds ir) un īss, vispārīgs apraksts par attiecīgo saimniecisko darbību vai shēmām, neizpaužot informāciju, kura satur komercnoslēpumu vai dienesta noslēpumu, kura attiecas uz tirdzniecības procesu vai kuras izpaušana būtu pretrunā ar sabiedrisko kārtību;
- datums, kad ir uzsākts vai tiks uzsākts ziņojamās pārrobežu shēmas īstenošanas pirmais posms;
- informācija par tiesisko regulējumu, kas veido ziņojamās pārrobežu shēmas pamatu;
- ziņojamās pārrobežu shēmas vērtība;
- attiecīgā nodokļu maksātāja Eiropas Savienības dalībvalsts un jebkura cita Eiropas Savienības dalībvalsts (attiecībā uz D kategorijas pazīmi – arī jebkura cita valsts vai teritorija), uz kuru varētu attiekties ziņojamā pārrobežu shēma;
- jebkuru tādu citu personu identifikācija Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras varētu ietekmēt ziņojamā pārrobežu shēma, norādot, ar kurām Eiropas Savienības dalībvalstīm šādas personas ir saistītas (attiecībā uz D kategorijas pazīmi šis apakšpunkts piemērojams arī saistībā ar jebkuru citu valsti vai teritoriju).
Gadījumā, kad starpnieks vai attiecīgais nodokļu maksātājs ir daļēji atbrīvots no pienākuma sniegt informāciju par pārrobežu shēmu, t.i., par šo shēmu jau ir ziņojis cits starpnieks vai cits nodokļu maksātājs Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, jāaizpilda EDS veidlapa “Ziņojums par atbrīvojumu no informācijas iesniegšanas pienākuma”, tajā norādot ziņojamās shēmas atsauces numuru, kā arī pamatojumu, ka nodokļu maksātāja rīcībā nav citas ar attiecīgo ziņojamo pārrobežu shēmu saistītas informācijas.
Termiņi, kādos ziņojums jāiesniedz
DAC6 ziņošanas termiņš ir 30 dienas, skaitot no dienas, kad ziņojamā pārrobežu shēma ir darīta pieejama īstenošanai, ir gatava īstenošanai vai brīža, kad ir uzsākts ziņojamās pārrobežu shēmas īstenošanas pirmais posms.
Ziņojums par pārrobežu shēmām, kuru pirmais posms īstenots laikposmā no 2018. gada 25. jūnija līdz 2020. gada 30. jūnijam VID jāiesniedz līdz 2021. gada 28. februārim.
Savukārt 30 dienu periods ziņojuma sniegšanai par pārrobežu shēmām, kuras darītas pieejamas īstenošanai, ir gatavas īstenošanai vai to īstenošanas pirmais posms ir uzsākts laikposmā no 2020. gada 1. jūlija līdz 2020. gada 31. decembrim, sākas 2021. gada 1. janvārī.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 2020. gada 14. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 210 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām” tirgojamas shēmas (tāda, kuru nav būtiski jāpielāgo attiecīgajam nodokļu maksātājam, līdz ar ko to var izmantot vairākos līdzīgos gadījumos) gadījumā, starpnieks reizi trijos mēnešos sniedz periodisku ziņojumu, kas satur jaunu ziņojamu informāciju.
-
Starptautiskie līgumi un administratīvā sadarbība
Publicēts: 08.04.2021. 16.18
- 38486 lasījuši