Administratīvā pārkāpuma procesam nepiemīt obligātuma princips un soda piemērošana nav iestādes pašmērķis. Primāri ir jāpanāk personas rīcības atbilstība normatīvo aktu regulējumam.
Par maznozīmīgu pārkāpumu var atzīt administratīvo pārkāpumu, ja nav konstatējami apstākļi, kas pastiprina atbildību par administratīvo pārkāpumu, un ja tas atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
- tranzīta procedūrā esošu preču nogādāšanas termiņa galamērķa muitas iestādē nokavējums nav lielāks par 15 dienām;
- ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanas termiņa nokavējuma gadījumā ievešanas kopsavilkuma deklarācija ir iesniegta pirms vai stundas laikā pēc preču ierašanās tajā vietā, kura ir šīs pirmās ievešanas muitas iestādes kompetencē, vai dzelzceļa kravu pārvadājumiem – ievešanas kopsavilkuma deklarācija ir iesniegta pirms vai divu stundu laikā pēc vilciena ierašanās tajā vietā, kura ir šīs pirmās ievešanas muitas iestādes kompetencē;
- pagaidu uzglabāšanas termiņa nokavējums nav lielāks par 15 dienām, ja nokavējums nav izdarīts personas nolaidības dēļ un ir veikti nepieciešamie pasākumi šī pārkāpuma seku novēršanai;
- nepatiesu informāciju saturošu dokumentu iesniegšanas gadījumā ir izpildīti nosacījumi, ka nepatiesā informācija neietekmē ierobežojumu, aizliegumu piemērošanu, pilnvērtīgas muitas kontroles veikšanu, nav iespaidojusi muitas procedūras pareizu norisi, riska ietekme ir vidēja, t. i., valsts budžeta ieņēmumu zaudējumu iespējamais apmērs ir līdz 15 000 EUR, deklarētājs piekrīt izmaiņām deklarācijā un nomaksā visus papildus aprēķinātos maksājumus vai ir samaksājis drošības naudu, kā arī nerodas citas fiskālas priekšrocības (piemēram, pievienotās vērtības nodokļa atmaksas tiesības);
- nepatiesu informāciju saturošajā dokumentā – akcīzes preču pārvietošanas paziņojumā – informācija par:
- degvielas daudzumu atšķiras no konstatētā degvielas daudzuma ne vairāk kā par 150 litriem;
- tabakas izstrādājumu daudzumu atšķiras no konstatētā tabakas izstrādājumu daudzuma ne vairāk kā par 200 gabaliem cigarešu mazumtirdzniecības iepakojumā vai 100 gabaliem cigarillu, vai 50 gabaliem cigāru, vai 250 gramiem smēķējamās tabakas vai tabakas lapu, vai karsējamās tabakas;
- alkoholisko dzērienu daudzumu atšķiras no konstatētā alkoholisko dzērienu daudzuma ne vairāk kā par 2 litriem stipriem dzērieniem (virs 22 %), 4 litriem – vidēji stipriem dzērieniem (līdz 22 %), 6 litriem ‑ vīnam, 20 litriem – alum;
- deklarējot preces, kurām var būt dabiskie zudumi vai masas izmaiņas, kas rodas preču faktiskās dabas dēļ, konstatētas faktiskā daudzuma neatbilstības un ir iesniegti pierādījumi, ka zudumi vai masas izmaiņas ir radušies preču fizikālo īpašību dēļ, un persona ir veikusi nepieciešamos pasākumus šī pārkāpuma seku novēršanai (veikusi darbības, lai deklarētu patieso preču daudzumu);
- autoceļa robežšķērsošanas vietā konstatētās nedeklarētās degvielas daudzums atšķiras no deklarētā ne vairāk kā par 200 litriem;
- muitas nodrošinājumu noņemšana, mainīšana vai iznīcināšana nav būtiski ietekmējusi muitas procedūras izpildi (ir konstatēts, ka tranzīta procedūrā esošām precēm nosūtītājā muitas iestādē veikta padziļināta muitas fiziskā kontrole un kravas saturs galamērķa muitas iestādē atbilst nosūtītājas muitas iestādes padziļinātās muitas fiziskās kontroles rezultātā konstatētajam);
- preču izkraušana no transportlīdzekļa vai pārkraušana uz citu transportlīdzekli (izņemot vilcēja maiņu vai gadījumus, kad mainās transportlīdzeklis, bet preces pārvieto konteinerā), kā arī šādu preču uzglabāšana bez muitas iestādes atļaujas nav ietekmējusi muitas procedūras izpildi (vienlaikus ir izpildīti visi šādi nosacījumi: tranzīta procedūrā deklarētas identificējamās preces bez muitas iestāžu atļaujas ir nogādātas un izkrautas saņēmēja teritorijā, saņēmējs var uzrādīt minētās preces, tās atbilst muitas dokumentos norādītajam, ir identificējamas un tām nosūtītājā muitas iestādē saskaņā ar Īstenošanas regulas (ES) 2015/2447 302. pantu vai 1987. gada 20. maija Konvencijas par kopīgu tranzīta procedūru 11. panta 4. punktu nav bijuši uzlikti muitas nodrošinājumi);
- pagaidu uzglabāšanā (Latgales muitas kontroles punktu daļā) esošas preces uzglabāšana ārpus pagaidu uzglabāšanas vietas vai — attiecīgos gadījumos — ārpus citas vietas, kuru norādījušas vai apstiprinājušas muitas iestādes, nav radījusi būtisku kaitējumu valsts budžetam, neietekmē valsts pārvaldes kārtību un sabiedrības intereses, un preces nav uzglabātas ilgāk par 4 stundām;
- pagaidu uzglabāšanā esošas preces uzglabāšana ārpus pagaidu uzglabāšanas vietas vai — attiecīgos gadījumos — ārpus citas vietas, kuru norādījušas vai apstiprinājušas muitas iestādes, (administratīvajiem pārkāpumiem, kuru uzsākšana ir Muitas atļauju kontroles daļas kompetencē) nav radījusi būtisku kaitējumu valsts budžetam, neietekmē valsts pārvaldes kārtību un sabiedrības intereses, un preces nav uzglabātas ilgāk par 24 stundām;
- nedeklarēto cigarešu daudzums mazumtirdzniecības iepakojumā nepārsniedz 400 gabalus vai 600 gabalus (Lidostas muitas kontroles punktā), vai nedeklarēto cigarillu daudzums nepārsniedz 100 gabalus, vai nedeklarēto cigāru daudzums nepārsniedz 50 gabalus, vai nedeklarētās smēķējamās tabakas vai tabakas lapu, vai karsējamās tabakas daudzums nepārsniedz 250 gramus, un persona pilnā apjomā samaksā muitas maksājumus;
- nedeklarēto alkoholisko dzērienu daudzums nepārsniedz 3 litrus stipriem dzērieniem (virs 22 %), 4 litrus – vidēji stipriem dzērieniem (līdz 22 %), 6 litrus – vīnam, 20 litrus – alum, un persona pilnā apjomā samaksā muitas maksājumus;
- cigarešu, kas pārvietotas Latvijas Republikas teritorijā un nav marķētas ar akcīzes nodokļa markām, daudzums nepārsniedz 400 gabalus, vai cigarillu daudzums nepārsniedz 100 gabalus, vai cigāru daudzums nepārsniedz 50 gabalus, vai smēķējamās tabakas vai tabakas lapu, vai karsējamās tabakas daudzums nepārsniedz 250 gramus, un persona pilnā apjomā samaksā muitas maksājumus;
- atļaujas turētājs nav ievērojis muitas iestādes apstiprinātā veidā veicamo preču uzskaiti, attiecībā uz uzglabāto preču uzskaiti un identificēšanu, brīvajā zonā ievestajām, izvestajām un uzskaitē esošajām ārpussavienības precēm, norādot muitas dokumenta numuru vai preču transporta pavadzīmes numuru, saskaņā ar kuru preces ir ievestas brīvajā zonā un izvestas no tās, un konstatētās nepilnības preču uzskaitē neietekmē muitas maksājumu apjomu un ierobežojumu, aizliegumu piemērošanu, pilnvērtīgas muitas kontroles veikšanu, nav iespaidojusi muitas procedūras pareizu norisi, atļaujas turētājs piekrīt izmaiņām preču uzskaitē;
- preces deklarācijas iesniegšanas brīdī neatrodas muitas deklarācijā norādītajā preču atrašanās vietā vai deklarācijā kā iepriekšējā muitas procedūra ir norādīta uzglabāšana brīvajā zonā, kur preces vēl nav ievestas, ja ir izpildīti nosacījumi, ka nepatiesā informācija neietekmē ierobežojumu, aizliegumu piemērošanu un pilnvērtīgas muitas kontroles veikšanu (preces tiek uzrādītas);
- fiziskas personas personīgajā bagāžā konstatēto nedeklarēto preču (izņemot alkohola un tabakas izstrādājumu, kas pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos ievešanas daudzumus) nodokļu maksājumu apmērs ir līdz 1500 EUR, un persona pilnā apjomā samaksā nodokļu maksājumus;
- normatīvajos aktos noteiktās skaidras naudas, ko, šķērsojot valsts robežu, ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, deklarēšanas pienākuma neizpildīšanas gadījumā (t.sk., šķērsojot valsts iekšējo robežu) persona pēc savas iniciatīvas (vai šķērsojot valsts iekšējo robežu, pēc kompetentās iestādes amatpersonas pieprasījuma) ir deklarējusi skaidru naudu, bet konstatēts, ka persona nav deklarējusi visu skaidro naudu un nedeklarētās skaidrās naudas summa nepārsniedz 1500 EUR;
- normatīvajos aktos noteiktās skaidras naudas, ko, šķērsojot valsts robežu, ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, deklarēšanas pienākuma neizpildīšanas gadījumā (t.sk., šķērsojot valsts iekšējo robežu) persona pēc savas iniciatīvas (vai, šķērsojot valsts iekšējo robežu, – pēc kompetentās iestādes amatpersonas pieprasījuma) nav deklarējusi skaidru naudu, bet atzīst, ka ieved vai izved skaidru naudu, un konstatēts, ka nedeklarētā skaidrās naudas summa nepārsniedz 1500 EUR virs 10 000 EUR;
- nepatiesas informācijas iesniegšanas H7 importa deklarācijā gadījumā (preces vērtība līdz 150 EUR) persona sadarbojas ar muitas iestādi un labprātīgi novērš neatbilstību (iesniedz nepieciešamos dokumentus);
- Veterinārmedicīnas likuma 64. pantā paredzētā pārkāpuma gadījumā fiziskai personai kontroles rezultātā konstatēts, ka tiek ievesti gaļu, gaļas izstrādājumus, pienu, piena izstrādājumus saturoši produkti, ja kopējais daudzums nepārsniedz 1 kg, iznīcinot tos vienkāršotā veidā;
- preces, kas deklarētas īpašai muitas procedūrai ievešanai pārstrādei vai pagaidu ievešanai, muitas kontroles laikā pēc preču izlaišanas neatrodas deklarētajā atrašanās vietā, bet tiek uzrādītas citā vietā, taču šāda rīcība nav traucējusi pilnvērtīgas muitas kontroles veikšanu un šāds pārkāpums nav veikts pēdējo trīs gadu laikā;
- muitas kontroles laikā pārbaudot preces, kam piemērota īpaša procedūra “ievešana pārstrādei – iznīcināšana”, konstatēts preču iztrūkums, kā rezultātā radies muitas maksājumu parāds, un papildus aprēķināto muitas maksājumu kopsumma nepārsniedz 1 500 EUR juridiskai personai vai 150 EUR fiziskai personai, persona sadarbojas ar muitas iestādi, labprātīgi novērš konstatēto pārkāpumu vai sniedz visu nepieciešamo informāciju, kā arī nav radītas citas fiskālas priekšrocības vai ietekmēta aizliegumu un ierobežojumu piemērošana;
- tas nav radījis kaitējumu valsts vai Eiropas Savienības budžetam un nelabvēlīgi neietekmē sabiedrības intereses, kā arī nav tikusi traucēta Muitas pārvaldes struktūrvienības darbība (piemēram, administratīvā pārkāpuma apstākļu konstatēšanai nav patērēti nesamērīgi resursi).
Izvērtējot administratīvā pārkāpuma lietas materiālus, administratīvo pārkāpumu var atzīt par maznozīmīgu arī pie citiem, iepriekš neminētiem, apstākļiem.