Laišana brīvā apgrozībā

 Publicēts: 25.06.2019. 08.32


Apakšsadaļu izvēlne

Laišana brīvā apgrozībā ir muitas procedūra, kas ārpussavienības precēm ļauj iegūt Savienības preču statusu.

Laišana brīvā apgrozībā ietver:

  • ievedmuitas nodokļa un citu maksājumu (piemēram, antidempinga maksājums) iekasēšanu;
  • citu par preču importu maksājamo nodokļu iekasēšanu (pievienotās vērtības nodoklis, akcīzes nodoklis);
  • tirdzniecības politikas pasākumu, kā arī aizliegumu un ierobežojumu piemērošanu (piemēram, atļaujas un licences);
  • citu formalitāšu pabeigšanu (piemēram, veterinārā, fitosanitārā, pārtikas nekaitīguma, nepārtikas preču drošuma un citas kontroles un formalitātes).
     

Savienības preces ir:

  • preces, kas pilnībā iegūtas Savienības muitas teritorijā un nesatur preces, kuras ievestas no valstīm un teritorijām ārpus Savienības muitas teritorijas;
  • preces, kas Savienības muitas teritorijā ievestas no valstīm vai teritorijām ārpus Savienības muitas teritorijas un ir laistas brīvā apgrozībā, vai
  • preces, kas iegūtas un ražotas Savienības muitas teritorijā vai nu tikai no precēm, kuras minētas b) punktā, vai no precēm, kuras minētas a) un b) apakšpunktā.

Ārpussavienības preces ir preces, kas nav Savienības preces vai kas ir zaudējušas Savienības preču muitas statusu (SMK 5.panta 23)-24) punkts).

Tas nozīmē, ka, lai brīvi rīkotos ar precēm, kas ievestas no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis, tām jāpiemēro muitas procedūra – laišana brīvā apgrozībā, noformējot importa muitas deklarāciju un samaksājot par preču importu maksājamos nodokļus jeb muitas maksājumus.

Muitas deklarācija jānoformē, arī ievedot preces no Savienības muitas teritorijas daļām, kurās netiek piemērota Pievienotās vērtības nodokļa direktīva 2006/112/EK (trešās teritorijas nosaka atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likuma 1.panta 28.punktam) un/vai Akcīzes nodokļa direktīva 2008/118/EK (teritorijas, kas uzskaitītas likuma „Par akcīzes nodokli” 2.panta (3.1) daļā). Piemēram, Ālandu salas, Kanāriju salas, Atosa kalns, Francijas aizjūras departamenti, Normandijas salas (SMK 1.panta 3.punkts, DA 134.panta 1.punkts).

  • Muitas deklarāciju, t.sk. importa deklarāciju veidi
      • standarta muitas deklarācija (elektroniska deklarācija); vienkāršota muitas deklarācija;
      • ieraksts deklarētāja reģistros;
      • mutiska deklarācija;
      • akts, ko uzskata par muitas deklarāciju (darbība).

       

      Informācija:

  • Kādām precēm var iesniegt mutisku importa deklarāciju?
      • nekomerciālām precēm;
      • komerciālām precēm ceļotāja personīgajā bagāžā, kuru vērtība nepārsniedz 1 000 EUR vai kuru neto svars nepārsniedz 1 000 kg;
      • DA 135.panta 1.punkta c) un d) apakšpunktā minētajām precēm (saistītas ar pārrobežu lauksaimniecību, zvejniecību un  medniecību);
      • DA 136.pantā minētajām precēm, ja uz tām attiecas atbrīvojums no ievedmuitas nodokļa, ko piešķir atpakaļnosūtītām precēm (DA 135, 136.pants).

       

      Nekomerciālas preces ir:

      1. Preces tādos sūtījumos, ko viena privātpersona nosūta citai privātpersonai un
        • kas ir neregulāri;
        • ietver vienīgi saņēmēja vai tā ģimenes personīgai lietošanai paredzētas preces, kurām nav nekādas komerciālas nozīmes ne to veida, ne daudzuma ziņā, un
        • ko nosūtītājs nosūta saņēmējam, nesaņemot nekāda veida atlīdzību.
           
      2. Preces ceļotāju personīgajā bagāžā,
        • kas tiek pārvietotas neregulāri un
        • ir paredzētas tikai un vienīgi ceļotāju un to ģimeņu personīgai lietošanai vai dāvināšanai,
        • nav tāda veida vai daudzuma, kurš varētu norādīt uz to, ka preces ieved un izved komerciālos nolūkos.

       

      Detalizētāk noteikts PVN likumā un likumā “Par akcīzes nodokli” (DA 1.panta 21.punkts).

      Preces, kam nepiemēro mutisku deklarēšanu:

      • preces, uz kurām attiecas aizliegums vai ierobežojums;
      • preces, uz kurām attiecas kāda īpaša formalitāte.


      (DA 142.pants).

      Lai noformētu mutvārdu deklarāciju, muitas iestādē uzrāda/iesniedz preču pavaddokumentus (preču rēķins u.c.), kas satur informāciju par precēm, to daudzumu, vērtību, saņēmēju, nosūtītāju.

      Ja muitas deklarāciju iesniedz mutiski un par deklarētajām precēm ir jāveic muitas maksājumi, muitas iestādē tiek noformēta kvīts par to, ka ievedmuitas nodoklis un citi maksājumi ir veikti (IA 217.pants).

  • Preces, ko uzskata par deklarētām laišanai brīvā apgrozībā saskaņā ar aktu (ex citāda veida deklarēšana)
      • nekomerciālas preces ceļotāja personīgajā bagāžā, uz kurām attiecas vai nu atbrīvojums no ievedmuitas nodokļa saskaņā ar Padomes 2009.gada 16.novembra Regulas (EK) Nr.1186/2009, ar kuru izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļiem, 41.pantu (t.i., ja preču importam nepiemēro PVN atbilstoši Latvijas likumdošanai), vai atbrīvojums no ievedmuitas nodokļa atpakaļnosūtītām precēm;
      • DA 135.panta 1.punkta c) un d) apakšpunktā minētās preces (saistītas ar pārrobežu lauksaimniecību, zvejniecību un  medniecību);
      • pārnēsājami mūzikas instrumenti, ko atpakaļ ieved ceļotāji un uz ko attiecas atbrīvojums no ievedmuitas nodokļa kā atpakaļ nosūtītām precēm.
         

      (SMK 203.pants, DA 138.pants, Regulas Nr.1186/2009 41.pants).

      Minētais akts uzskatāms par muitas deklarāciju (uzskatāms, ka preces ir deklarētas muitas procedūrai), veicot:

      • iziešanu caur zaļo koridoru “nav nekā deklarējama” muitas iestādē, kurā darbojas divu koridoru sistēma;
      • iziešanu caur muitas iestādi, kurā nedarbojas divu koridoru sistēma;
      • Savienības muitas teritorijas šķērsošanu.


      (DA 141.pants) 

  • Muitas deklarācijai pievienojamie dokumenti
    • Piemērojot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā, standarta muitas deklarācijai pievieno šādus dokumentus:

      • rēķinu, uz kura pamata deklarē preču muitas vērtību;
      • muitas vērtības deklarāciju, ja tas paredzēts TDA 6.pantā. Tā kā arī muitas vērtības deklarācijas iesniegšana EMDAS importa kontroles sistēmā veicama elektroniski, tad to vēlreiz iesniegt nav nepieciešams;
      • dokumentus, kas nepieciešami, lai piemērotu tarifu atvieglojumus. Gadījumos, kad preferences piemērošanai tiek iesniegts skenēts preču izcelsmi/statusu apliecinošs dokuments un tajā norādītās preces tiek laistas brīvā apgrozībā pa daļām, ir nepieciešams skenētā veidā iesniegt arī aizpildītu preču uzskaites veidlapu. Izlaižot brīvā apgrozībā nākamo preču daļu, jāiesniedz atbilstoši papildināta iepriekšminētā preču uzskaites veidlapa;
      • citus dokumentus, kas vajadzīgi, lai piemērotu precēm noteikumus, ar kuriem regulē deklarēto preču laišanu brīvā apgrozībā, tai skaitā informāciju par maksājumiem, licences, sertifikātus, citu iestāžu veiktās kontroles dokumentus u.c.


      Gadījumos, kad preču laišanai brīvā apgrozībā ir nepieciešami attiecīgo kompetento iestāžu izsniegti dokumenti, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem atļauj veikt paredzēto importu (piemēram, licences, atļaujas u.c.), importa deklarācijai skenētā veidā deklarētājs vai tā pārstāvis pievieno attiecīgos dokumentus, ja tie ir izsniegti papīra dokumenta formā. Ja dokumenti, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem atļauj veikt paredzēto importu, izsniegti elektroniska dokumenta formā, to aprite noris atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Iesniedzot skenētā veidā dokumentus, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem atļauj veikt paredzēto importu, importa deklarāciju muitas amatpersona novirzīs uz dzelteno selektivitātes ceļu. Importa deklarācijas noformēšana tiks pabeigta tikai pēc attiecīgo dokumentu oriģinālu iesniegšanas muitas iestādē, kuras amatpersonas izdarīs nepieciešamās atzīmes uz dokumentiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem.

      Piemēram, ja importa deklarācijai skenētā veidā deklarētājs vai tā pārstāvis pievieno  Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu importa atļauju, tad muitas amatpersona deklarāciju novirzīs uz “dzelteno ceļu”, veiks visas nepieciešamās darbības deklarācijas noformēšanai un deklarācijas izlaišanu pabeigs tikai pēc tam, kad muitas iestādē būs iesniegts importa atļaujas oriģināls. Savukārt, ja importa deklarācijas 44.ailē deklarētājs vai tā pārstāvis ir norādījis elektroniski izsniegtas Stratēģiskas nozīmes preču importa licences numuru un muitas amatpersona ir veikusi nepieciešamās darbības, deklarācijas noformēšana tiks pabeigta bez oriģināla iesniegšanas muitas iestādē.   

      Gadījumā, ja deklarētājs/pārstāvis/ cita iesaistītā persona ieradīsies muitas iestādē klātienē, lai iesniegtu pavaddokumentus iepriekš elektroniski pieņemtai importa deklarācijai, muitas amatpersona pavaddokumentus tehniski nevarēs pievienot importa deklarācijai, jo sistēmā paredzēts, ka pavaddokumentus var pievienot tikai deklarētājs vai tā pārstāvis. Ja deklarētājs būs iesniedzis importa deklarāciju attiecīgajā muitas iestādē, bet nebūs pievienojis pavaddokumentus, muitas amatpersona novirzīs deklarāciju EMDAS dokumentu kontrolei un, izmantojot šo sistēmu, nosūtīs informācijas pieprasījumu deklarētājam, ka nepieciešams pievienot pavaddokumentus.

  • Muitas deklarāciju pavaddokumentu uzglabāšana 
    • Persona, kura muitas deklarācijas iesniedz elektroniski, glabā ar attiecīgajām deklarācijām saistītos dokumentus vismaz trīs gadus, kā arī pēc VID amatpersonas pieprasījuma iesniedz ar muitas deklarāciju saistītos dokumentus. Šis nosacījums jāizpilda arī tad, ja dokumenti muitai iesniegti skenētā veidā.

  • Īpaši nosacījumi dažu muitas deklarāciju datu elementu norādīšanā
    • d.e. 1/1

      Deklarācijas veids

      IM – tirdzniecībai ar valstīm un teritorijām, kuras atrodas ārpus Savienības muitas teritorijas un kuras nav EBTA valstis.

      Un tirdzniecībai ar ārpussavienības precēm starp dalībvalstīm.


      COSavienības preces saistībā ar tirdzniecību starp tādām Savienības muitas teritorijas daļām, kurās piemēro Padomes Direktīvas 2006/112/EK (“PVN direktīva”) vai Padomes Direktīvas 2008/118/EK (“akcīzes direktīva”) noteikumus, un minētās teritorijas daļām, kurās minētos noteikumus nepiemēro.

      /Kanāriju salas (ES), Francijas aizjūras departamenti (FR), Ālandu salas (FI), Normandijas salas (GB)/

      Un tirdzniecībai ar Savienības precēm, uz kurām attiecas īpaši pasākumi pārejas laikā pēc jaunu dalībvalstu pievienošanās


      (!) Svarīgi

      Kods EU (tirdzniecībai ar Konvencijas par preču tirdzniecības formalitāšu vienkāršošanu līgumslēdzējām pusēm - Šveici, Islandi, Norvēģiju, Lihtenšteinu) netiek piemērots. Laižot brīvā apgrozībā preces no minētajām valstīm, izmanto deklarācijas veidu IM un muitas procedūras kodu 40.

      d.e. 1/2

      Papilddeklarācijas veids

      A – standarta muitas deklarācija

      B  – vienkāršota deklarācija (bez atļaujas, neregulāra izmantošana)

      C  – vienkāršota muitas deklarācija (ar atļauju, regulāra izmantošana)

      D – standarta muitas deklarācija pirms preču uzrādīšanas

      Y – papilddeklarācija vienkāršotai deklarācijai (C, ar atļauju)

      Z – papilddeklarācija ierakstam deklarētāja reģistros

      d.e. 3/2

      Eksportētājs

      Saskaņā ar DA B pielikumu noteikts, ka ieraksta preču pēdējā pārdevēja pilnu nosaukumu un adresi pirms preču importēšanas (ievešanas) Savienībā.

      Piemēri:

      1. Krievijas uzņēmums pārdod preces Latvijas uzņēmumam, tieši nosūtot preces uz Latviju. Muitas deklarācijas d.e.3/2 “Eksportētājs” norāda Krievijas uzņēmumu. 
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 RU; 3/16 LV; 3/27 LV

      2. ASV uzņēmums nopērk preces Ķīnā un pārdod Latvijas uzņēmumam. Preces no Ķīnas tiek tieši nosūtītas uz Latviju, kur tās tiek laistas brīvā apgrozībā. ASV uzņēmums ir pēdējais pārdevējs pirms preču ievešanas Savienībā, tādejādi norādāms muitas deklarācijas d.e.3/2 “Eksportētājs”.
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 ASV; 3/25 ASV; 3/16 LV; 3/27 LV

      3. Krievijas uzņēmums pārdod preces Latvijas uzņēmumam X, tieši nosūtot preces uz Latviju. Pēc preču ievešanas Savienības muitas teritorijā Latvijas uzņēmums X tās novieto muitas noliktavā.  Preču uzglabāšanas laikā tiek veikta preču valdītāja maiņa – Latvijas uzņēmums X pārdod preces Latvijas uzņēmumam Y, kurš tās laiž brīvā apgrozībā. Muitas deklarācijas preču laišanai brīvā apgrozībā d.e.3/2 “Eksportētājs” norāda Krievijas uzņēmumu, kas ir pēdējais pārdevējs pirms preču ievešanas Savienības muitas teritorijā.
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 LV X; 3/16 LV Y; 3/27 LV Y

      Ja nav zināms pēdējais preču pārdevējs pirms preču ievešanas Savienībā, ieraksta pārdevēju saistībā ar pārdošanu, ko izmanto darījuma vērtības noteikšanai atbilstoši IA 128.panta 2.punktā minētajam.

      Piemērs:

      Preces tiek ievestas Nīderlandē, novietotas muitas noliktavā, kurā veikta preču īpašnieku maiņa. Preces ar tranzīta procedūru nogādātas Latvijā. Muitas deklarācijas laišanai brīvā apgrozībā d.e.3/2. norāda pēdējo zināmo pārdevēju.

      d.e. 3/25

      Pārdevējs

      Ja pārdevējs nav tā pati persona, kura norādīta d.e.3/2 “Eksportētājs”, norāda preču pārdevēja pilnu nosaukumu un adresi. Pārdevējs ir pēdējā zināmā persona, kas pārdevusi preces vai vienojusies par to pārdošanu pircējam. 

      Piemērs:

      Krievijas uzņēmums pārdod preces Latvijas uzņēmumam X, tieši nosūtot preces uz Latviju. Pēc preču ievešanas Savienības muitas teritorijā Latvijas uzņēmums X tās novieto muitas noliktavā.  Preču uzglabāšanas laikā tiek veikta preču valdītāja maiņa – Latvijas uzņēmums X pārdod preces Latvijas uzņēmumam Y, kurš tās laiž brīvā apgrozībā. Muitas deklarācijas preču laišanai brīvā apgrozībā d.e.3/25 “Pārdevējs” norāda Latvijas uzņēmumu X, kas ir preču pārdevējs, pamatojoties uz kura rēķinu tiks noteikta preču muitas vērtība.
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 LV X; 3/16 LV Y; 3/27 LV Y

      d.e. 3/16

      Importētājs

      Ieraksta tās personas, kura sagatavo vai kuras uzdevumā tiek sagatavota importa deklarācija, pilnu nosaukumu un adresi. 

      Piemēri:

      1. Krievijas uzņēmums pārdod preces Latvijas uzņēmumam, tieši nosūtot preces uz Latviju. Muitas deklarācijas d.e.3/16 “Importētājs” norāda Latvijas uzņēmumu, kas pats sagatavo muitas deklarāciju.
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 RU; 3/16 LV; 3/27 LV

      2.ASV uzņēmums nopērk preces Ķīnā un pārdod Latvijas uzņēmumam. Preces no Ķīnas tiek nosūtītas uz Latviju, kur tās tiek laistas brīvā apgrozībā. Importa deklarāciju sagatavo  (iesniedz) pārstāvis, taču Latvijas uzņēmums tiek norādīts d.e.3/16 “Importētājs”. Aiļu aizpildīšana: 3/2 ASV; 3/25 ASV; 3/16 LV; 3/27 LV 

      3. Krievijas uzņēmums pārdod preces Lietuvas uzņēmumam A, nosūtot preces uz Latviju. Lietuvas uzņēmums A Latvijā ir iecēlis sev pārstāvi  muitas jomā -  Latvijas uzņēmumu B, kas ir pilnvarots veikt muitas formalitātes, t.sk. iesniegt muitas deklarāciju. Laižot preces brīvā apgrozībā (procedūra 40) Latvijā, muitas deklarācijas d.e.3/16 ”Importētājs” norāda Lietuvas uzņēmumu A, bet Latvijas uzņēmumu B norāda d.e.3/20 “Pārstāvis”. D.e.3/18 “Deklarētājs” aizpilda atbilstoši pārstāvības veidam (tiešā vai netiešā pārstāvība).
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25RU; 3/16 LT A; 3/27 LT A

      4. Krievijas uzņēmums pārdod preces Igaunijas uzņēmumam X, nosūtot preces caur Latviju. Igaunijas uzņēmums X Latvijā ir iecēlis sev pārstāvi  muitas jomā -  Latvijas uzņēmumu Y, kas ir pilnvarots veikt muitas formalitātes un darboties kā Igaunijas uzņēmuma X pārstāvim PVN jomā (procedūra 42 vai fiskālā pārstāvja darbība). Laižot preces brīvā apgrozībā Latvijā, muitas deklarācijas d.e.3/16 ”Importētājs” norāda Latvijas uzņēmumu Y (vairāk informācijas skatīt šīs sadaļas beigās atrodamajā aprakstā par procedūru 42, 63 un fiskālo pārstāvi).
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 RU; 3/16 LV Y; 3/27 EE X

      d.e. 3/27

      Pircējs

      Ja pircējs nav tā pati persona, kura norādīta d.e.3/16 “Importētājs”, norāda preču pircēja pilnu nosaukumu un adresi. Pircējs ir pēdējā zināmā persona, kam preces ir pārdotas vai kam paredzēts tās pārdot saskaņā ar vienošanos. 

      Piemērs:

      Krievijas uzņēmums pārdod preces Igaunijas uzņēmumam X, nosūtot preces caur Latviju. Igaunijas uzņēmums X Latvijā ir iecēlis sev pārstāvi  muitas jomā -  Latvijas uzņēmumu Y, kas ir pilnvarots veikt muitas formalitātes un darboties kā Igaunijas uzņēmuma X pārstāvim PVN jomā (procedūra 42 vai fiskālā pārstāvja darbība). Laižot preces brīvā apgrozībā Latvijā Igaunijas uzņēmumu X norāda d.e. 3/27 “Pircējs” (vairāk informācijas skatīt šīs sadaļas beigās atrodamajā aprakstā par procedūru 42, 63 un fiskālo pārstāvi).
      Aiļu aizpildīšana: 3/2 RU; 3/25 RU; 3/16 LV Y; 3/27 EE X

      d.e. 3/17 un 3/18

      Deklarētājs/ Deklarētāja identifikācijas numurs

      Attiecīgās personas pilns vārds, uzvārds/ nosaukums, adrese un EORI numurs.

      1. Ja importētājs (3/16) pats iesniedz muitas deklarāciju (nav iecelts pārstāvis), tad 3/17 un 3/18 norāda importētāju (3/16) [deklarētājs = importētājs].

      2. Ja importētājs (3/16) ir iecēlis pārstāvi atbilstoši SMK 18.panta nosacījumiem, tad tiešās pārstāvības gadījumā 3/17 un 3/18 norāda importētāju (3/16) [deklarētājs = importētājs].

      3. Ja importētājs (3/16) ir iecēlis pārstāvi atbilstoši SMK 18.panta nosacījumiem, tad netiešās pārstāvības gadījumā 3/17 un 3/18 norāda pārstāvi (3/20) [deklarētājs = pārstāvis].

      Pārstāvim elektroniski iesniedzot muitas deklarāciju un tajā norādot importētāju (3/16) un pārstāvja statusa kodu (3/21), informācija par deklarētāju (3/18) tiek aizpildīta automātiski.

      d.e. 6/8

      Preču apraksts

      Muitas deklarācijas d.e.6/8 “Preču apraksts” jānorāda preces identificēšanai vajadzīgie dati – preces apraksts (parastais komercapraksts), kuram jābūt pietiekami precīzam, lai preci varētu identificēt un korekti klasificēt saskaņā ar Kombinēto nomenklatūru.

      Lai novērstu situācijas, kad muitas iestādei nav iespējams pārliecināties par muitas deklarācijā sniegto ziņu atbilstību attiecībā uz preces klasifikāciju, muitas vērtību un citiem tarifu vai netarifu pasākumu piemērošanai būtiskiem kritērijiem, muitas deklarācijas d.e.6/8 jānorāda detalizētāka informācija par preci – preces pilns nosaukums, tirdzniecības zīme u.tml.

      Piemēram, apģērbiem un apaviem nepieciešams norādīt vairākus identifikācijas kritērijus:

      • piederību – sieviešu, vīriešu vai bērnu;
      • aprakstu – mētelis, virsjaka, žakete, svārki, bikses; kurpes, zābaki, sporta apavi, istabas čības u.tml.;
      • izgatavošanas materiālu – trikotāža, kokvilna, vilna, sintētiskie materiāli; dabīgā āda ar plastmasas zoli, mākslīgā āda ar gumijas zoli u.tml.; 
      • tirdzniecības zīmes (zīmola) nosaukumu, ja tāds ir – piemēram, “Nike”, “Guess”, “H&M”; “Gabor”, “Geox”, “Hogl” u.tml.

      d.e. 7/9

      Transportlīdzekļa identifikācijas dati ierodoties

      Jānorāda identifikācijas dati transportlīdzeklim, kurā preces ir tieši iekrautas brīdī, kad preces uzrāda muitas iestādē, kurā pabeigtas galamērķa formalitātes.
      Tas nozīmē, ka tiek uzrādīti tā transportlīdzekļa identifikācijas dati, ar kuru prece tiek ievesta Eiropas Savienībā pirms attiecīgās (pirmās) muitas procedūras piemērošanas, ja transportlīdzekļa dati ir zināmi muitas procedūras noformēšanas brīdī.
      Gadījumā, ja tiek piemērota laišana brīvā apgrozībā pēc, piemēram, pagaidu uzglabāšanas, uzglabāšanas muitas noliktavā vai citas muitas procedūras, norāda transporta līdzekļa identifikācijas datus no iepriekš piemērotās muitas procedūras muitas deklarācijas vai pagaidu uzglabāšanas deklarācijas.

      IA 128.pants, DA B pielikums, IA B pielikums

      Eiropas Komisijas Muitas deklarāciju aizpildīšanas ieteikumi - SAD guidance during the UCC transitional period (DIH 15/008-FINAL 23.04.2016)


      Informācija par importa muitas deklarācijas aizpildīšanu gadījumos, kad preču izcelsmes apliecināšanai ir izmantota Reģistrēto eksportētāju sistēma (REX sistēma), lasāma sadaļā Muitas tarifu piemērošana / Preču izcelsme /Reģistrēto eksportētāju sistēma.    

    Izmaiņas EMDAS, lai nodrošinātu korektu pārstāvības norādīšanu procedūrai 42 vai 63

     

    No 06.12.2018. EMDAS importa funkcionalitātē ir veiktas izmaiņas atbilstoši prasībām saistībā ar pārstāvības norādīšanu muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā ar procedūras kodu 42 vai 63.

     

    Tas nozīmē, ka gadījumos, ja muitas deklarāciju EMDAS iesniedz Latvijā reģistrēts PVN maksātājs/ fiskālais pārstāvis, kuru norāda datu elementā (d.e.) 3/16 “Importētājs”, pārstāvība nav jānorāda, jo minētā persona vienlaikus ir arī deklarētājs (d.e. 3/18).

     

    Muitas deklarācijā pārstāvības veidu norāda atbilstoši attiecībām starp importētāju (Latvijā reģistrētu PVN nodokļa maksātāju) un pārstāvi, ja tāds ir iecelts saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 18.pantu.

     

    Papildu uzmanības pievēršanai EMDAS ir izveidots jauns brīdinošs paziņojums muitas procedūrai - laišana brīvā apgrozībā ar kodu 40, 44, 45, 96, 42, 63. Gadījumos, kad persona norāda pārstāvību (d.e. 3/21 “Pārstāvja statusa kods” norāda kodu [2], [3]), bet d.e. 3/18 “Deklarētājs”, 3/20 “Pārstāvis” un 3/16 “Importētājs” norāda vienu un to pašu Latvijas personu, sistēmā parādās brīdinošs paziņojums:  

    Lūdzam pārliecināties, vai ir nepieciešams uzrādīt pārstāvja statusa kodu, jo "3/18 Deklarētājs", "3/20 Pārstāvis" un "3/16 Importētājs" ir norādīta viena un tā pati persona. (17081)