Valsts ieņēmumu dienests (VID) aicina iedzīvotājus uzmanīties no krāpnieku īsziņām un e-pastiem, kas rakstīti it kā VID vārdā. VID atgādina – visu informāciju, ko VID sūta, iespējams apskatīt Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). VID iedzīvotājiem nekad nesūta īsziņas. Savukārt e-pastā iedzīvotāji saņem tikai paziņojumus par informāciju, kas pieejama EDS, turklāt šajā paziņojumā ir saite uz EDS eds.vid.gov.lv.
VID joprojām vēršas iedzīvotāji un uzņēmumi, kas saņēmuši e-pastu vai īsziņu no krāpniekiem. Krāpnieki uzdodas par VID un aicina veikt noteiktas darbības saistībā ar nodokļu atmaksu. Krāpnieku mērķis, visticamāk, ir iegūt cilvēku bankas konta piekļuves datus, tāpēc VID aicina iedzīvotājus būt īpaši uzmanīgiem.
Kā atpazīt, ka saņemtā ziņa ir krāpnieciska:
- Ja saņemta īsziņa it kā no VID, tad tā ir krāpnieciska. VID iedzīvotājiem nekad nesūta īsziņas.
- Ja saņemta īsziņa no savas vai jebkuras citas bankas par nodokļu atmaksu, tad tā ir krāpnieciska. VID nodokļus atmaksā uz iedzīvotāju EDS norādīto kontu, bankām šajā procesā nav jāiesaistās un iedzīvotājiem nekādas papildu darbības pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas nav jāveic.
- Ja saņemts e-pasts, kurā aicināts veikt jebkādas darbības, lai saņemtu nodokļu atmaksu, vai ja saites šajā e-pastā neved uz adresi eds.vid.gov.lv vai eds.vid.gov.lv/login/, tas ir krāpniecisks. Lai saņemtu nodokļu atmaksu, iedzīvotājiem ir EDS jāiesniedz gada ienākumu deklarācija un tālākā nodokļa atmaksa notiks automātiski. Savukārt, ja VID lūdz, piemēram, precizēt deklarāciju, tad tas jādara tikai EDS. EDS adrese ir eds.vid.gov.lv. Savukārt no EDS izsūtīts paziņojums e-pastā pienāk no šāda adresāta “VID Elektroniskās deklarēšanas sistēma” vid.eds@vid.gov.lv
Ja nav pārliecības, vai saņemtā ziņa ir īsta, VID aicina sazināties un pārjautāt, zvanot uz VID konsultatīvo tālruni +37167120000.
Kā rīkoties, ja cilvēks savus bankas datus ievadījis krāpnieku vietnē:
- Pēc iespējas ātri jāsazinās ar savu banku, lai bloķētu krāpnieku piekļuvi naudai un atgūtu zaudēto. Rīcības ātrumam pēc incidenta ir izšķiroša nozīme, lai atgūtu zaudēto.
- Ar iesniegumu jāvēršas Valsts policijā.
- Ja krāpnieku vietnē ir prasīti un ievadīti norēķinu kartes dati (nevis SMART-ID kodi), tad pašu karti var operatīvi nobloķēt arī pats lietotājs savā interneta bankā.
- Saņemot krāpnieciskas ziņas, tās vēlams nosūtīt Latvijas informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijai CERT.LV uz e-pastu cert@cert.lv, lai no šādām ziņām pasargātu arī citus iedzīvotājus.
Savukārt, lai sevi pēc iespējas pasargātu no šādiem krāpniekiem, CERT.LV aicina iedzīvotājus pieslēgt un izmantot CERT.LV un NIC.LV bezmaksas DNS ugunsmūri: https://dnsmuris.lv/
CERT.LV arī sagatavojis īsus skaidrojošus video par to, kā atpazīt dažādas krāpnieku aktivitātes internetā: https://www.youtube.com/watch?v=LM_BxjureTM un https://www.youtube.com/watch?v=iIw0oLFzIbw