Portatīvajā datorā atvērta EDS sākumlapa, zils fons

Iedzīvotāji, kuri vēlas saņemt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, neiesniedzot gada ienākumu deklarāciju, vēl līdz 30. septembrim var iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā (VID) iesniegumu. Šī ir piemērota iespēja tiem iedzīvotājiem, kam nav attaisnoto izdevumu dokumentu, kas jāpievieno gada ienākumu deklarācijai. Nodokļa pārmaksa par pagājušo gadu, ja tāda izveidojusies, uz iesniegumā norādīto bankas kontu tiks pārskaitīta no 2025. gada  1. oktobra līdz 31. decembrim.

Automātiska iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa tiek veikta, pamatojoties tikai uz tiem datiem, kuri ir VID rīcībā:

  • ja cilvēka algai vai pensijai gada laikā nav piemēroti visi nodokļa atvieglojumi (piemēram, par apgādājamiem, atvieglojumi mazākiem ienākumiem vai atvieglojumi invaliditātes gadījumā, politiski represētajiem vai nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem);
  • ja cilvēkam iepriekšējā gadā ir bijuši ieguldījumi privātajos pensiju fondos vai uzkrājošā dzīvības apdrošināšana un pensiju fonds vai apdrošināšanas sabiedrība reģistrēta Latvijā.

Ja cilvēks vēlas saņemt nodokļa atmaksu arī par citiem attaisnotajiem izdevumiem (medicīnu, zobārstniecību, izglītību, bērnu pulciņiem un ziedojumiem), tad ir jāiesniedz gada ienākumu deklarācija, kurai jāpievieno minētos maksājumus apliecinoši dokumenti.

Kā iesniegt iesniegumu automātiskai nodokļa atmaksai?

Iesniegumu automātiskai nodokļa atmaksai aicinām iesniegt elektroniski, VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Iesniegums ir pieejams EDS sadaļā “Izveidot jaunu dokumentu” – “Iedzīvotāju ienākuma nodokļa dokumenti” – “Iesniegums automātiskai nodokļa atmaksas saņemšanai, neiesniedzot gada ienākumu deklarāciju”.

Ja tomēr tādas iespējas nav, to var izdarīt arī klātienē jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai valsts un pašvaldību vienotajā klientu apkalpošanas centrā, vai arī atsūtīt VID pa pastu.

Kā rīkoties, ja šāds iesniegums jau ir iesniegts?  

Iesniegums jāiesniedz tikai vienu reizi. Cilvēkiem, kas jau vienreiz ir iesnieguši iesniegumu par automātisko nodokļa atmaksu, tas atkārtoti vairs nav jādara. Tādā gadījumā iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksu, ja tāda būs radusies, cilvēks uz iesniegumā norādīto bankas kontu saņems katru gadu no 1. oktobra līdz 31. decembrim automātiski.

Jauns iesniegums ir jāraksta tikai gadījumā, ja ir mainījies bankas konts, uz kuru cilvēks vēlas saņemt pārmaksāto nodokli.

Automātiskai pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksai var pieteikties kopš 2023. gada.

Plašāka informācija par šo iespēju pieejama VID tīmekļvietnē sadaļā “Gada ienākumu deklarācija/Nodokļa atmaksa bez deklarācijas iesniegšanas”. Jautājumu gadījumā aicinām zvanīt uz VID konsultatīvo tālruni +371 67120000  vai uzdot savu jautājumu rakstveidā EDS sadaļā “Sarakste ar VID”. Zvanot uz VID konsultatīvo tālruni, ikviens var saņemt personificētu konsultāciju, ja zvanot pieslēdzas EDS un nosauc tur redzamo kodu.

Saistītas tēmas

Jaunumi