Jaunumi Muita
att

Turpinot Eiropas Savienības (ES) prasību un atbilstošo Pasaules Muitas organizācijas standartu realizēšanu, līdztekus jau ieviestajai Automatizētajai importa sistēmai 2023.gada 2.oktobrī Latvijā darbu uzsāks jauna eksporta deklarāciju noformēšanas sistēma. Automatizētā eksporta sistēma tiek izstrādāta ERAF projekta “Eksporta un e-komercijas procesi e-muitā” ietvaros. Tā aizstās šobrīd izmantoto Eksporta kontroles sistēmu.

Jaunas eksporta deklarāciju noformēšanas sistēmas izstrādā visas ES dalībvalstis, lai nodrošinātu ātru un nepārtrauktu starptautisko datu apmaiņu un mazinātu atšķirības starp nacionālajiem risinājumiem. Jauna sistēmas arhitektūra nodrošinās augstu sistēmas pieejamību un darbības nepārtrauktību.

Tāpat kā pārējās ES muitas sistēmas, Automatizētā eksporta sistēma pakāpeniski tiks integrēta ar ES vienloga sistēmu, lai nodrošinātu citu iestāžu iesniedzamo dokumentu automatizētu apstrādi un paātrinātu muitošanas procesu. 

Eksporta deklarācijas sagatavošana jaunajā Automatizētajā eksporta sistēmā,  salīdzinot ar ierasto aizpildīšanas procesu Eksporta kontroles sistēmā, būtiski mainīsies. Atbilstoši Savienības Muitas kodeksa prasībām ir mainīta eksporta deklarācijas struktūra, formāts. Eksporta deklarācijas dati būs aizpildāmi secīgi, ejot pa šķirkļiem.

Uzņēmumiem, kas deklarāciju sagatavošanai izmanto savas IT sistēmas, nodrošinot datu apmaiņu ar muitas sistēmu, jāņem vērā, ka Automatizētajā eksporta sistēmā  tiks izmantots jauns XML formāts, līdz ar to iepriekš Eksporta kontroles sistēmā sagatavotos XML failus jaunā sistēma neatbalstīs.

Autorizēšanās Automatizētajā eksporta sistēmā

Autorizēšanās jaunajā sistēmā notiks tāpat kā līdz šim, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Atverot Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS), turpmāk būs jāizvēlas apakšsistēma – Automatizētā eksporta sistēma.

Lai lietotāji varētu sagatavot muitas deklarācijas Automatizētajā eksporta sistēmā, uzņēmuma EDS tiesību pārvaldniekam ir jānorāda konkrētā lietotāja tiesības. Tas ir izdarāms EDS sadaļas “Iestatījumi” apakšsadaļā “Lietotāji un to tiesības”, kur norāda konkrētā lietotāja (pie lietotāja vārda un uzvārda) tiesības darbam ar “Automatizēto eksporta sistēmu (AES)”, tad nospiež pogu “Rediģēt tiesības veikt darbības ar dokumentiem” un atzīmē “Tiesības labot”. Pēc šīm darbībām EDS automātiski saglabās piešķirtās tiesības. Ja šīs darbības EDS netiks veiktas, tad Automatizētās eksporta sistēmas lietotāja tiesības būs jāpieprasa ierastajā kārtībā, aizpildot lietotāja tiesību Iesniegumu https://www.vid.gov.lv/lv/iesniegumi.

Iespēja iepazīties ar sistēmu testa vidē

Lai iepazīstinātu ar jauno sistēmu, uzņēmējiem septembrī tiks rīkots seminārs. Jau šobrīd uzņēmējiem ir iespēja iepazīties ar sistēmu testa vidē.

Lai saņemtu testa sistēmas lietotāju tiesības, jāaizpilda “Iesniegums par EMDAS lietotāja saraksta noteikšanu Automatizētajai eksporta sistēmai (AES)”, kas ir pieejams VID tīmkeļvietnē: https://www.vid.gov.lv/lv/iesniegumi. Iesniegums jānosūta, pieslēdzoties VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmai (EDS) ar uzņēmuma autorizāciju, atverot sadaļu “Dokumenti (no veidlapas)” – “Informācija VID Muitas pārvaldei” un pievienojot šo iesniegumu kā pielikumu. Komentāru sadaļā jānorāda, ka piekļuve nepieciešama EMDAS2-NEW testa videi, kā arī jānorāda uzņēmuma lietotāju fiksētā IP adrese, kurai šī piekļuve ir jānodrošina.